CD-recensie

 

© Aart van der Wal, december 2017

 

Waar is de Sneeuw van Weleer?

Grisar: Ouverture Le carilloneur de Bruges

Hanssens: Vioolconcert

De Boeck: La ronde du Sabbat (voor orkest) Cantilène (voor cello en orkest) - Valse dolente

Maes: Meditatie voor viool en orkest

Mortelmans: Treurdicht (Elegie nr. 4) (voor orkest) - Lyrische pastorale (voor hoorn en orkest) - Romanza (voor viool en orkest)

Milan Pala (viool), Diechje Minne (cello), Didier Poskin (cello), Filharmonie Hradec Králové o.l.v. Herman Engels
Phaedra PH 92096 • 65' •
Opname: juni 2017, Krávolé (CZ)

 

Milan Pala doet echt zijn uiterste best, al zijn er zijn incidenteel enige oneffenheden (zoals in het Vioolconcert van Hanssens, openingsdeel, vanaf 16:35) en verkeert het orkest dan (nog) niet in het topsegment (zoals in De Boecks La Ronde du Sabbat). Maar belangrijker is nog dat dit geen repertoire is van dertien-in-een-dozijn is en schitterende momenten in het vooruitzicht stelt. Terwijl ik van de bijdragen van de overige twee solisten (Diechje Minne, hoorn en Didier Poskin, cello) evenmin een kwaad woord zou willen horen. Dirigent Herman Engels gelooft ook duidelijk in deze stukken en hij dirigeert ze met zwier en gusto. Aldus een uitstekend combinatie van speelvreugde en een inventief samengesteld programma, terwijl de opname prima in orde is. We hoeven ons trouwens niet meer af te vragen waar de sneeuw van weleer is, want die kwam deze week met bakken uit de hemel. Als het buiten wit is en binnen is er de warme gloed van het knapperige haardvuur is, met een goed glas wijn in de hand? U weet het antwoord al!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links