CD-recensie
© Aart van der Wal, oktober 2024 |
De kosten gaan niet altijd voor de baten uit en dat verklaart misschien dat in het bijgesloten boekje uitsluitend de toelichting in het Frans staat afgedrukt. Al is dat wel jammer, want zelfs in het betere onderwijs hier te lande is de Franse taal een behoorlijk ondergeschoven kind (geworden). En in dit geval is dat nog eens extra jammer omdat de Spaanse componist en gitarist Miguel Llobet (1878-1938) hier - jammer genoeg! - veel minder bekend is. Zij het dat op deze cd alleen diens Variaties op een thema van Sor zijn vastgelegd, een werkje van nog geen acht minuten. De speelduur van deze cd is net nog geen vijftig minuten en dus had er voor de muziek van deze componist zeker nog wel wat meer ruimte kunnen worden gecreëerd. Van de Franse gitarist Guillaume Gibert besprak ik al eerder een album: zijn debuut op dit vlak met werken van Vivaldi, (Domenico) Scarlatti en Bach (klik hier). Hij bespeelde toen een instrument van Jasper Sender, bouwjaar 2016. Ook ditmaal koos hij voor Sender, maar ditmaal dateert de gitaar uit 2023. De gitaar is dankzij de vele verschillende klankkleuren en speltechnische mogelijkheden een boeiend instrument, al is er wel een topmusicus voor nodig om dat op de toehoorder over te brengen. Gibert is zo'n topmusicus, maar dat is dan niet meer dan het halve verhaal, want de muziek zelf dient ook nog geïnterpreteerd te worden. Maar ook hierin toont Gibert zich een ware meester: het is een genot om naar hem te luisteren. Zijn uitgelezen vingertechniek stelt hem in staat om smaakvol te fraseren en deze werken een bevlogen en direct aansprekend cachet te geven. Spiritualiteit staat bij hem hoog in het vaandel, mede gedragen door het aanzienlijke dynamische bereik dat hij aan zijn instrument weet te ontlokken. De intimiteit wordt nergens geweld aan gedaan, het geforceerde en gekunstelde is hem volkomen vreemd en zijn muzikale inzicht is evenzeer boven iedere kritiek verheven. Anders dan bij de vorige opname lijken de microfoons minder dicht bij de gitaar geplaatst, waardoor de onvermijdelijke bijgeluiden minder geprononceerd uit de luidsprekers komen, maar ook de akoestiek meer haar eigen ‘woordje' kan meespreken. Alles bijeengenomen een bijzonder fraai album! index |
|