CD-recensie
© Aart van der Wal, juli 2021 |
Barokmuziek mag dan zo'n 400 jaar oud zijn, zij is nog steeds populair. In de STER-reclame, bij de tandarts, in het ziekenhuis, winkelpassages, kerk en concertpodium, en natuurlijk niet in de laatste plaats bij de muziekliefhebbers thuis of onderweg. Geen wonder, want ze ligt gemakkelijk in het gehoor en stelt verre van exorbitante eisen aan des mensen absorptievermogen. Geen wonder dus dat ook de discografie op dit gebied een ware hoorn des overvloeds biedt en dat het muziekbedrijf er door de jaren heen bedreven op heeft ingespeeld. Dat we op dit gebied inmiddels het punt voorbij zijn dat zij nog regelmatig verrassingen voor ons in petto heeft, nemen we daarbij graag op de koop toe. Ik ken menige liefhebber die liever herkent dan verkent, wat tevens iets zegt over de bescheiden plaats die de eigentijdse muziek in de meeste luisterkringen inneemt. Zelfs als het muziek betreft die het stempel ‘modern' opgedrukt heeft gekregen terwijl zij al een eeuw oud is (die van de Tweede Weense School bijvoorbeeld). Nicola Benedetti, de Schotse violiste met de Italiaanse naam (ze werd geboren in Ayrshire), wordt op 20 juli a.s. vierendertig en mag zich dus nog met het recht tot de jonge violistengeneratie rekenen, maar belangrijker is dat ze als groot muzikaal talent boven is komen drijven en aldus door Decca, onderdeel van Universal Music Group, werd gecontracteerd. Ze heeft ook op onze site al enige positieve recensies op haar naam staan en daar maakt haar nieuwe album ‘Baroque' geen uitzondering op. Ze paart een bijzonder fraaie, glanzende en gloedvolle toon aan krachtig expressief lijnenspel. Dat dit niet genreafhankelijk is bewijst ze ook met deze nieuwe cd die, de titel geeft het al aan, geheel in het teken staat van barokmuziek, waarbij de keus viel op het bekende Concerto Grosso in d van Francesco Geminiani (gemodelleerd naar Arcangelo Corelli's wereldberoemde ‘La Folia') en drie net zo bekende Vioolconcerten van Antonio Vivaldi. Wat dit betreft dus geen echte verrassingen. Het Benedetti Baroque Orchestra is een uit barokspecialisten samengesteld ad hoc ensemble dat zich naar mijn weten voor het eerst op cd presenteert. Natuurlijk speelt men deze muziek bij wijze van spreken met twee vingers in de neus. Het bijzonder virtuoze karakter schuilt evenwel in de solopartij en het zal waarschijnlijk niemand verbazen dat Benedetti ook op dit punt excelleert. Ze durft bovendien risico's te nemen, ambieert duidelijk avontuurlijk spel, menigmaal zelfs op het scherp van de snede en laat waar nodig de vonken ervan afspringen, terwijl ze in de langzame delen warme expressieve lyriek aan de dag legt. Ook de variatievorm, zoals in Geminiani's Concerto Grosso, lijkt haar op het lijf geschreven: ze varieert naar hartenlust binnen de barokke context en weet zich daarbij, evenals in de werken van Vivaldi, verzekerd van de spirituele inzet van de overige instrumentalisten. Dit is echt geëngageerd musiceren van de bovenste plank en een schoolvoorbeeld van feilloos gezamenlijk musiceren. In het cd-boekje wordt melding gemaakt van de acht live-concerten (eenmaal 's middags en eenmaal 's avonds) die binnenkort plaatsvinden in het Londense Battersea Arts Centre van 18 tot 21 juli, dezelfde locatie waar deze opname werd gemaakt. Het programma, het lijkt op een verjaardagspresentje, vermeldt dezelfde werken als die op dit album, waardoor het concert niet meer tijd in beslag neemt dan zo'n vijftig minuten (er had heus nog wel een concertje bijgekund, denk ik zo). Er is echter tijd ingeruimd voor een converserende wisselwerking met het publiek, al moet dat onder het Covid-regiem de daarvoor uitgevaardigde regels in acht nemen. De musici zitten 1.5 meter uit elkaar op het podium. Dat brengt me dan tevens op de opnamekwaliteit van deze Decca-cd: die is uitstekend en doet niet vermoeden dat deze onder Covid-omstandigheden, in december van het vorig jaar, tot stand kwam. Tot slot nog de orkestbezetting die bescheiden is gehouden met vier violen, twee altviolen, twee celli, contrabas, luit en klavecimbel. Daarbovenuit toornt meestervioliste Nicola Benedetti. index |
|