CD-recensie

 

© Aart van der Wal, juli 2019

Anaïs Gaudemard - Harpe, Solo

Renié: Légende pour harpe d’après le poème Les Elfes de Leconte de Lisle

(D.) Scarlatti: Klaviersonate in a, K 109 (bewerking voor harp)

C.Ph.E. Bach: Sonate in G voor harp solo, Wq 139 H 563

Fauré: Impromptu op. 86

Hindemith: Sonate in G voor harp solo

Hersant: Bamyan

Anaïs Gaudemard (harp)
Harmonia Mundi HMM 916111 • 59' •
Opname: mei 2018, La Courroie, Entraigues-sur-la-Sorgue (F)

   

Het solorepertoire voor harp is tamelijk beperkt en noopt daardoor tot het spelen van bewerkingen, waar overigens niets mis mee is: zeker de achttiende-eeuwse klavierwerken lenen zich uitstekend voor een passend arrangement, mits smaakvol gedaan. Een harp is nu eenmaal geen klavecimbel, laat staan een piano.

De Franse harpiste Anaïs Gaudemard boekte niet alleen veel succes bij een groot aantal internationale concoursen, maar wist ook op de concertpodia al snel een naam op te bouwen. Haar debuut-cd met werken van Debussy, Ginastera, begeleid door het operaorkest van Rouen, werd genomineerd voor de ICMA 2017.

Haar nieuwste album kan wat mij betreft prompt meegenomen worden in deze succescarrousel. Haar techniek is vlekkeloos en haar interpretatieve kwaliteiten maken van deze miniaturen sprankelende stijlbloempjes. Het programma is bovendien met grote zorg gekozen: de afwisseling is groot en we maken bovendien kennis met de gevarieerde speltechnische mogelijkheden die het instrument in zijn mars heeft. Het spreekt bijna vanzelf dat Gaudemard ze met veel raffinement en finesse weet uit te buiten. Een onmiskenbare aanwinst voor het helaas nog steeds bescheiden harprepertoire!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links