![]() CD-recensie
© Aart van der Wal, december 2007 |
||||
Het Franciscus Quartet met bijzondere arrangementenPiazzolla/Bragato: La muerte del Angel. Beethoven: Strijkkwartet nr. 14 in F (eigen bewerking van de Pianosonate op. 14 nr. 1). Sjostakovitsj: Adagio (1931) (eigen bewerking van de aria van Katerina in de derde scène uit Lady Macbeth van Mtsensk). Sjostakovitsj: Allegretto (1931) (eigen bewerking van de Polka uit het ballet De gouden eeuw). Dvořák /Kreisler: Liedjes die mijn moeder mij leerde op. 55 nr. 4. Haydn/anoniem: Strijkkwartet op. 2 nr. 3 in Es (anonieme bewerking van het Divertimento voor strijkers en twee hoorns). Gianneo: Lament Quichua uit Piezas criollas. Schubert: Moment musical in f, op. 94 nr. 3 (in deze bewerking naar g-klein getransponeerd). Franciscus Quartet. Challenge Classics CC72176 • 52' • Niemand zal van deze arrangementen wakker liggen, want we hoeven alleen maar terug te gaan naar de tijd van Bach, die meerdere bewerkingen op zijn naam heeft staan, onder andere van muziek van Vivaldi. Maar ook Mahler was er niet vies van (Beethoven- en Schubert-kwartetten, 'verbeteringen' in Schumanns instrumentatie van de symfonieën), en Schönberg al evenmin (zoals de beroemde orkestratie van Brahms' Pianokwartet in g). Dan waren er in de negentiende eeuw talloze composities die door componisten en anderen geschikt werden gemaakt als (t)huismuziek. Het lijkt mij belangrijker dat die bewerkingen smaakvol zijn en natuurlijk hoe ze uiteindelijk over het voetlicht worden gebracht. Wat dat laatste betreft zijn deze bewerkingen niet bij de leden van het Franciscus Quartet in uitstekende handen. Diana Morris (viool), Pamela Kubik (viool), Frank Brakkee (altviool) en Sebastiaan van Eck (cello - hij schreef ook de toelichting voor het cd-boekje) geven elkaar weliswaar niets toe op het gebied van puntige articulatie en snedige fraseringen, maar met de intonatie is het nogal eens wringen geblazen. Snelle passages neigen bovendien naar grofkorreligheid. De techniek is nog niet voldoende uitgevijld en dat leidt af. De vier musici hebben hun sporen in het orkestleven verdiend (alle vier spelen ze in het Radio Filharmonisch Orkest/Radio Kamer Filharmonie), maar de technische problemen die het strijkkwartet van nature nu eenmaal stelt hebben zij nog niet volledig onder de knie. Opgericht in 1993 hebben ze zich een weg gebaand door het lastige concertbedrijf met zijn vele labyrinten en zich inmiddels een plaats veroverd op de concertpodia in onder andere Nederland, Duitsland en Litouwen, zelfs tot op Curaçao. Het kwartet heeft inmiddels zes cd's op zijn naam staan, waarvan dit - we schamen ons diep - de eerste is die op de site wordt besproken. De registratie (juli 2006) is bijzonder mooi, wat ik toch wel uitzonderlijk vind, de opnamelocatie in aanmerking genomen (Muziekcentrum voor de Omroep, studio 1 en 5, Hilversum). Ik herinner me een nogal droge akoestiek, maar de opname is juist volbloedig en warm, zonder verlies van details. Een extra compliment dus voor de producer en geluidstechnicus Freek Sluijs. Wie meer wil weten van het ensemble verwijs ik graag naar www.franciscus-quartet.com. index | ||||