![]() CD-recensie
© Aart van der Wal, september 2010
|
||
Chansons vanAnoniem, Anthonello de Caserta, Johannes Ciconia, Guillaume Dufay, Thomas Fabri en Francesco Landini. Ensemble Fortuna. Aliud ACD BH 047-2 • 58' • (sacd)
In het verhelderende cd-boekje wordt verhaald van componisten van de Lage Landen die in de middeleeuwen de Alpen overtrokken, op zoek naar nieuwe inspiratie. Dat bracht twee pioniers, de rond 1370 in het Belgische Luik geboren Joannes Ciconia en de ongeveer dertig jaar later eveneens in België, in Kamerijk geboren Guillaume Dufay in contact het de Italiaanse muziek uit die dagen. Het lukte hen zo op het oog moeiteloos om de typisch Vlaamse, Franse en Engelse muziek samen te smeden met de Italiaanse, een kruisbestuiving die tot een nieuwe stijl leidde, een nieuwe muzikale taal die tot ver over de grenzen reikte. Het Ensemble Fortuna neemt ons terug in de tijd en dat doet zo professioneel, zo vlekkeloos en met zoveel bezieling dat deze kostelijke miniaturen ook na zo'n zeshonderd jaar nog springlevend zijn en een volkomen frisse indruk maken. Volgens zijn website profileert het ensemble zich als de ambassadeur van de Ars Nova van de Lage Landen, het muzikale raffinement van de veertiende eeuw. Door zich de 'esprit' daarvan eigen te maken: 'Met heldere zangstemmen, instrumenten in hoge stemming en pittige tempi, weet Fortuna een historisch kader om te zetten in een levendige muzikale expressie die recht doet aan de muziek, het vakmanschap van de componisten, en aan het moderne publiek: Oude Muziek in Context'. Daar is, om het zomaar te zeggen, geen woord Frans bij en dat is ook de indruk die deze cd achterlaat. Met feilloze intonatie, vlekkeloze fraseringen en dito versieringen brengt het ensemble de middeleeuwse muziek heel dicht bij huis. De opnamegegevens heb ik helaas niet uit het boekje kunnen halen, maar het klinkt in ieder geval voortreffelijk. Hulde voor de Nederlandse tekst in het boekje. Dat is nog steeds een witte raaf. index |
||