CD-recensie

 

© Aart van der Wal, maart 2021

Encounters

Brahms: Altvioolsonate in f, op. 120 nr. 1

Hindemith: Altvioolsonate op. 11 nr. 4

Schumann: Adagio und Allegro op. 70

Enescu: Concertstück

Joaquín Riquelme (altviool), Enrique Bagaría (piano)
Eudora EU-SACD-2102 • 60' • (sacd)
Opname: febr. 2019, Auditorio y Centro de Congresos, Victor Villegas, Sala Narciso Yepes, Murcia (Spanje)

 

Niet alle ontmoetingen zijn om later te koesteren, maar deze in ieder geval wel: twee eminente Spaanse instrumentalisten die met het werk van drie Duitse en een Roemeense componist de uitdaging zijn aangegaan en er met vlag en wimpel in zijn geslaagd om deze werken voor altviool en piano van een bijzonder fraai reliëf te voorzien. De wijze waarop Joaquín Riquelme de altviool bespeelt doet denken aan de wijze woorden van de legendarische Schotse altist William Primrose, in 1942 gevraagd naar de grootte en de toonomvang van zijn instrument: “The viola is a violin with a college education.” Trouwens, Primrose was bepaald de enige niet die de overstap heeft gemaakt van de viool naar de altviool, sterk aangetrokken door haar diepere, warmere en gloedvollere klank.

Homogeniteit en sonoriteit, maar ook de kleurrijke contrasten vormen de belangrijkste sleutels naar de toegangspoort van deze stukken. Het zijn uitvoeringen die geen wens onvervuld laten en waarin en passant wordt afgerekend met het idee (als het althans nog steeds bestaat) dat musici van het Iberisch schiereiland hiermee minder affiniteit zouden hebben. Als die gedachte toch nog leeft: deze beide heren bewijzen moeiteloos het tegendeel. Ze voelen de zozeer uiteenlopende stilistische eigenschappen van deze vier weken uitstekend aan. Alleen in het Allegretto grazioso van Brahms' op. 120 nr. 1 had - naar mijn smaak! - de ritmische pregnantie in de pianopartij iets uitgesprokener en ranker mogen zijn, met de altviool als zwieriger partner.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links