![]() CD-recensie
© Aart van der Wal, januari 2009 |
|||||||||||
Jacqueline du Pré -
|
![]() |
Waarom dat zo is hoeft hier eigenlijk niet ontrafeld te worden: haar opnamen voor het EMI-label vormen het beste bewijs van haar muzikale intuïtie, haar intense manier van musiceren en haar tot de zich in alle hoeken van het cellorepertoire manifesterende levenskracht. Jackie wás muziek, magisch en tegelijkertijd onverklaarbaar, de onvervalste boodschapper van de schoonheid in én achter de noten. Zij vulde met haar spel het imaginaire domein tussen componist en publiek, zij bewoog zich met overrompelende overtuiging op het grensvlak tussen het puur persoonlijke en het universele.
Haar muzikale boodschap was zo sterk en zo overtuigend, dat we die dwars door de op deze 17 cd's verzamelde opnamen heen horen. Wat zij aanraakte werd niet altijd in puur goud veranderd: niets menselijks was haar vreemd. Zo zijn er zeker zwakkere momenten aan te wijzen, zoals in Brahms'cellosonates met haar levenspartner Daniel Barenboim, maar het zijn uitzonderingen in die almaar opgaande lijn in haar carrière, waarin ze de muziek met letterlijk haar beide handen vastgreep en waarbij haar enorme temperament het vaak won van haar gevoel voor proportionaliteit. Haar benadering van de muziek verschilde niet zozeer van die van haar grote Russische collega Mstislav Rostropovitsj, die zich met ongekende expressieve intensiteit zowel op de grote romantische als op de 'klassieke' componisten stortte en qua benadering daarin nauwelijks onderscheid wenste te maken. Haydn, Beethoven of Boccherini? Hun beider aanpak, met smeltende, zo niet verzengende toon, alsof het leven ervan afhing, verschilde wat dat betreft niet wezenlijk. Het was hún 'waarheid', die we deels misschien niet zo meer willen horen, in de greep als we zijn geraakt van het authenticiteitsvirus dat al zo'n drie decennia lang het muziekleven domineert.
Als we proberen te analyseren waarom Jackie's vertolkingen nog steeds zo'n onuitwisbare indruk achterlaten, doen we mogelijk afbreuk aan haar glorieuze erfenis. Die analyse zou weleens ten koste kunnen gaan van de pure, muzikale magie die haar spel voortdurend domineerde en die haar tijdens haar leven, maar ook daarna zoveel bewonderaars heeft opgeleverd. De grote violist Pinchas Zukerman bracht het zo onder woorden:
»The only thing to do is to enjoy the fact that you were able to be there when she did it. Just take it all in and say: "Wow! I'm lucky."«
![]() |
Jaqueline du Pré en het London Symphony Orchestra o.l.v. Sir John Barbirolli in EMI studio nr. 1, Abbey Road, Londen tijdens de opname van Monns Celloconcert in g (september 1968) |
![]() |
|
Jaqueline du Pré en het London Symphony Orchestra o.l.v. Sir John Barbirolli in Kingsway Hall, Londen tijdens de opname van Elgars Celloconcert (augustus 1965) |
Het lijkt niet ver gezocht dat al dit moois ons waarschijnlijk nooit zou hebben bereikt zonder de grote cellist en muziekpedagoog William Pleeth, die haar grote talent vrijwel onmiddellijk herkende en haar op het pad van een wereldcarrière wist te zetten. Haar 'cello-daddy' is ook in deze set vertegenwoordigd: met hem speelt zij een stuk van François Couperin.
Documentaires
Ook op film is het spel van Jacqueline du Pré bewaard gebleven. In Jacqueline du Pré, a portrait speelt ze Elgars Celloconcert (niet met Barbirolli, maar met Barenboim) en een pianotrio van Beethoven, met Pinchas Zukerman en Daniel Barenboim (Opus Arte OACN0902D). Het prachtige filmportret Jacqueline du Pré: remembering van Chris Nupen bevat kamermuziek van Beethoven, Brahms en Schubert, en Elgars Celloconcert (Barenboim/Zukerman/Pleeth/Barbirolli).
Nupen is ook de auteur van de indrukwekkende inleiding The Phoenix on Record, dat in het cd-boekje staat afgedrukt.
Remastering
De in de periode 1961-1973 gemaakte studio- en live-opnamen zijn uiterst zorgvuldig opgeknapt, waardoor we worden beloond met een bijzonder transparant, levendige klankbeeld dat niet alleen Jackie's cellospel in het beste daglicht plaatst. De volledige opnamegegevens ontbreken niet. Een uitgave om te koesteren!