© Aart van der Wal, oktober 2018

Dupont: La maison dans les dunes

Samazeuilh: Le chant de la mer

Marie-Catherine Girod (piano)
Mirare MIR 418 • 70' •
Opname: januari 1997, L'église St. Pierre, Parijs

Gelukkig weer eens een cd met Franse pianomuziek die niet is gewijd aan Debussy, Fauré of Ravel (hoe goed die op zich ook is). Ditmaal komen zelfs twee relatief onbekende componisten aan het woord: Gabriel Dupont (1877-1914) en Gustave Samazeuilh (1877-1967). Het kan van hun geboorte- en sterfdata worden afgelezen: Gustave is heel oud geworden (90), Gabriel stierf jong (37). Ze waren dus slechts deels tijdgenoten. Hun muziek, op dit album uitsluitend natuurschilderingen, is een mengeling van neoklassiek, romantiek en impressionisme. Maar rond de eeuwwisseling was er in Frankrijk waar het oorspronkelijk begon - nog een belangrijke stroming op gang gekomen: dat van het symbolisme, als reactie op het realisme en naturalisme van rond het midden van de negentiende eeuw. De realistische uitbeelding moest plaats maken voor de verbeelding, de intuïtie, de fantasie, maar ook het onbewuste, niet verklaarbare, in zekere zin ook mystieke, het irrationele. Dromen in muziek, maar ook opwellende gevoelens van een niet nader te definiëren, maar wel dreigende rampspoed. Al met al een mengsel dat de kunsten nieuwe impulsen gaf. Dat is ook het beeld dat in deze beide werken (respectievelijk 'Het huis in de duinen' en 'Het lied van de zee') wordt opgeroepen en dat door Marie-Catherine Girod met evenveel verbeeldingskracht wordt uitgebeeld. Decoratief raffinement en een delicaat pianistisch palet maken van dit album een wonderschoon amalgaam. U ziet aan de hand van de opnamedatum dat het een al oudere uitgave is. Oorspronkelijk verscheen het album in 1997 op het label 3D Classics, een imprint van Deutsche Grammophon, in dat jaar bekroond met een Diapason d'Or.