CD-recensie
© Aart van der Wal, maart 2024 |
De Georgische pianiste Ketevan Sharumashvili studeerde af aan het Staatsconservatorium in Tblisi en vestigde zich in 2017 in ons land, waar zij lessen volgde aan het Amsterdamse Sweelinck Conservatorium bij Naum Grubert en Jan Wijn. Ze woont al jaren in De Bilt, waar ze op 4 februari jongstleden in Lichtruim haar nieuwe en daarmee tweede album introduceerde: Connected. Ze speelde er een deel uit het programma op de cd en reikte het eerste exemplaar uit aan de burgmeester van De Bilt, Sjoerd Potters. Haar muzikale carrière begon al vroeg, want nadat de basis voor verdere studie was gelegd trad ze als twaalfjarige toe tot het conservatorium in Tbilisi (ze volgde er de masteropleiding bij Nino Mamradze) om nauwelijks twee jaar later het prestigieuze internationale Anton Rubinstein Concours in Parijs te winnen; waarna ze de smaak pas goed te pakken kreeg en aan een groot aantal concoursen deelnam. Tussentijds studeerde ze in Hamburg (bij Marian Migdal) en Zürich (bij Konstantin Scherbakov) om vervolgens de steven naar Amsterdam te wenden. Ze volgde masterclasses bij onder anderen Paul Badura-Skoda (die haar typeerde als een 'outstanding pianist with a strong personal charisma'), Boris Berman, Tamás Vásáry en Cyprien Katsaris. Haar eerste cd verscheen in 2021 eveneens bij het Nederlandse muzieklabel Zefir, geheel gewijd aan muziek van althans hier volkomen verwaarloosde, zo niet vergeten Antilliaanse componisten. Het album kreeg de treffende titel Ne m'oubliez pas! mee, bestaande uit solostukken en kamermuziek uit Curaçao, een project dat ze samen met de violist Jeroen Dupont was begonnen. Met de violiste Birthe Blom vormt Ketevan Sharumashvili een duo. Zou er, wat haar keuze voor deze transcripties betreft, een verband bestaan met een van de pianisten waarbij ze masterclasses volgde? Mogelijk wel, want Cyprien Katsaris heeft vooral in dit zo bijzondere metier zijn sporen bepaald wel verdiend. Hij is bovendien decennialang zo ongeveer de belangrijkste uitvoerder en voorvechter van dit zo bijzondere genre geweest, zoals hij er evenmin voor terugdeinsde om onbekend repertoire op zijn concertprogramma's te zetten. Hij is inmiddels 72, maar voor zover ik weet nog steeds volop actief. Dat Sharumashvili eveneens graag buiten de ruimschoots gebaande discografische paden blijft heeft niet alleen haar eerste bewezen, maar blijkt ook ook uit haar tweede album, al zijn de kleurrijke en van groot raffinement getuigende Schubert-transcripties van Franz Liszt uiteraard wel zéér bekend. Maar voor de overige bewerkingen op deze cd geldt dat zeker niet: ze lijken zelfs deels uit het rariteitenkabinet te stammen, al kan met een gerust hart worden gezegd dat deze Georgische pianiste er met veel flair heel wat meer uit weet te halen dan de noten als zodanig lijken te suggereren. De klank van de Steinway D werd door Jakko van der Heijden in de Concertzaal in Middelburg bijzonder fraai vastgelegd. index |
|