|
CD-recensie
© Aart van der Wal, juni 2014
|
Debussy: Clair de lune
Chopin: Nocturne nr. 8 in Des, op. 27 nr. 2 -
nr. 20 in cis, op. 72 nr. 2 op. post).
Beethoven: Bagatelle in a, WoO 59 (Für Elise)
Tsjaikovski: Herfstlied
Schubert: Impromptu in Es, D 899 nr. 2 -
in Ges, D 899 nr. 3
Schumann: Kinderszenen op. 15 nr. 7 (Träumerei) - Arabeske in C, op. 18
Mozart: Variaties op Ah! vous dirai-je, Maman
KV 265
Myung-Whung Chung (piano)
ECM New Series 2342 4810765 • 55' •
Opname: juli 2013, Teatro La Fenice, Venetië |
|
 |
Het zou kunnen zijn dat de naam Myung-Whun Chung niet op ieders lippen ligt, wat misschien alles te maken heeft met waar het epicentrum van zijn artistieke activiteiten is gelegen: het Zuid-Koreaanse Seoul, waar hij sinds 2006 de scepter zwaait over het Seoul Philharmonic; en dat is toch best ver van huis.
Maar in Europa heeft Chung zijn sporen toch best wel verdiend, en dan met name in Kaiserslautern, Florence, Parijs en Rome. Hij onderhoudt al jaren een goede relatie met Deutsche Grammophon (het gele label bracht een groot aantal opnamen met Chung als dirigent uit en doet dat nog steeds) en heeft een behoorlijk aantal wapenfeiten op zijn naam staan. Chung was en is ook pianist: samen met zijn twee zussen, de violiste Kyung-Wha en de celliste Myung-Wha vormde hij het Chung Trio dat jarenlang bij Decca onder contract stond.
Myung Whun Chungs muzikale activiteiten behoren zonder enige twijfel tot een van de vele succesverhalen die de internationale muziekscene rijk is. Het is niet in de laatste plaats aan hem te danken dat het Seoul Philharmonic een platencontract bij DG in de wacht kon slepen en binnenkort voor het eerst zijn opwachting mag maken bij de BBC Proms in Londen.
De nieuwe cd met Myung Whun Chung als pianist is een ware grabbelton. Dat heeft Chung zich uiteraard ook gerealiseerd, maar in het boekje geeft hij een verklaring: '[.] most [pieces] have a connection to personal experiences'. Wat overigens niet wegneemt dat deze cd vooral bedoeld lijkt voor Chungs bewonderaars, wherever they may be, want dit repertoire is in allerlei combinaties al tig maal vastgelegd. Chungs muzikaliteit en pianistiek staan borg voor uitstekende uitvoeringen, daar niet van. De vastlegging in het Teatro La Fenice in Venetië is boven iedere kritiek verheven.
|
|