CD-recensie

 

© Aart van der Wal, maart 2013

 

 
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

The Sound of Pablo Casals

Dvorák: Celloconcert in b, op. 104 (met het Tsjechisch Filharmonisch Orkest o.l.v. George Szell)

Elgar: Celloconcert in e, op. 85 (met het BBC Symphony Orchestra o.l.v. Adrian Boult)

Bruch: Kol Nidrei op. 47 (met het London Symphony Orchestra o.l.v. Landon Ronald)

Beethoven: Pianotrio nr. 7 in Bes, op. 97 (Aartshertog)
(met Alfed Cortot, piano en Jacques Thibaud, viool)

Schubert: Pianotrio nr. 1 in Bes, D 898
(met Alfed Cortot, piano en Jacques Thibaud, viool)

Beethoven: 7 Variaties in Es over 'Bei Männern, welche Liebe fühlen', WoO 46
(met Alfred Cortot, piano)

Bach: Cellosuite nr. 1 in G, BWV 1007 - nr. 5 in c, BWV 1011 - nr. 6 in D, BWV 1012

Encores: Tartini, Dvorák, Rimski-Korsakov, Haydn, Bach, Mendelssohn, Vivaldi, Valentini, Laserna, Schumann, (Pablo en Enrique) Casals, Garreta en Puigferrer

EMI Classics 9 78003 2 • 77' + 78' + 67' + 72' ' •
(4 cd's)

Opname: 1927-1955


Uiteraard zijn deze opnamen in de loop der jaren al vele malen - in allerlei verpakkingen en combinaties - 'langsgekomen', maar hun aantrekkingskracht hebben ze daardoor zeker niet verloren. Deze nieuwe heruitgave is aanmerkelijk geringer van omvang dan de grote, aan de beroemde Catalaanse cellist gewijde EMI-box met negen cd's (The Complete Published EMI Recordings 1926-1955, her en der nog te koop voor rond de 45 euro,rond de dertig euro duurder dan The Sound of ), maar wie het grandioze spel van Casals niet of onvoldoende kent kan aan de hand van deze doos met vier cd's op ontdekkingsreis gaan. De kans is groot dat het vervolgens naar (veel) meer smaakt.

Helaas, deze vier cd's vormen slechts een beperkte weerslag van Casals' vertolkingen, hoewel het barok- klassieke en romantische repertoire vertegenwoordigd is. Maar waarom een cd volgeladen met encores en 'showpieces', terwijl er zegge en schrijven slechts twee celloconcerten (dat van Dvorák en van Elgar) is vertegenwoordigd? Dat van Dvorák, hoe mooi dat op zich ook is en hoe goed het hier wordt gespeeld. Toch moet de conclusie gelukkig zijn dat het glas halfvol en halfleeg is.

Fabuleus zijn de vertolkingen van twee trio's van Beethoven en Schubert door het toentertijd beroemde trio Cortot, Thibaudet en Casals, dat in 1907 voor het eerst als gelegenheidsensemble van start ging, maar al spoedig in het kamermuziekrepertoire niet meer viel weg te denken. Gewend als we zijn (geraakt) aan de aanzienlijk strakkere spelopvattingen van nu is het misschien even wennen, want de tempi variëren nogal, terwijl er toen langzamer werd gespeeld dan tegenwoordig het geval is. Ook het samenspel stond toen niet op het zelfde hoge niveau dat we vandaag de dag bijna als vanzelfsprekend beschouwen. Maar de intensiteit van de expressie is nog steeds overrompelend en de geladenheid die door deze muziek stroomt is een klasse apart.

Dat de opnamen in het historische domein thuishoren mag niemand beletten om van deze uitvoeringen kennis te nemen; en te meer omdat de technici in de 'remastering room' ware wondertjes hebben verricht. De titel op de cover vind ik een regelrechte misser: The Sound of Pablo Casals betekent zoiets als het geluid of de klank van Pablo Casals. Komaan, EMI, The Art of was een veel betere keus en een pas echt waardige hommage aan deze grote Catalaan geweest.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links