Carrousel

Arrangementen: Eric Vloeimans, Judith en Tineke Steenbrink

Nana - Armin - Fatima Intro - Fatima - Chorizo - Purcellian Tune - Monseigneur Charles - Mumu* - Passacaille - Ocean Petals - Carrousel

Eric Vloeimans (trompet), Holland Baroque, Helmonds Vocaal Ensemble*

Channel Classics CCS 39817 • 61' •

Opname: januari 2017, Stadsgehoorzaal, Leiden

Op zaterdagavond 22 april werd er in de Jurriaansezaal van de Rotterdamse Doelen een heus feestje gebouwd dat zich zowel op als naast het podium afspeelde. Daarbij werd het eerste exemplaar van de cd 'Carrousel' uitgereikt aan Gabriël Oostvogel, directeur-voorzitter van het Concert- en Congresgebouw. Er sprak onder meer waardering uit voor zijn grenzenloze inzet voor een bloeiend cultuurleven in de Maasstad. Maar de aandacht ging uiteraard ook uit naar de trompettist Eric Vloeimans ('mijn trompet is een bevrijde trompet') die samen het Holland Baroque het publiek op het spreekwoordelijke puntje van de stoel bracht met een uitgelezen medley die ook het domein van de klassieke muziek beroerde, en dan met name in gekruide arrangementen van zijn hand in nauwe samenwerking met de beide gedreven zussen Judith en Tineke Steenbrink (ze spelen niet alleen in Holland Baroque maar vormen ook een altijd vlammende inspiratiebron). Het pakte uit als een boeiende en smetteloze interactie tussen twee volkomen verschillende werelden, waarbij het ene menigmaal naadloos overging in het andere.

Het eerste album dat uit deze succesvolle samenwerking voortkwam was 'Old, New & Blue', toen nog een rendez-vous van twee verschillende stijlen die anders dan 'Carrousel' elkaar eerder aanvulden dan met elkaar lieten versmelten. Het kan prima samengaan: barok, jazz, improvisatie, pop en folk. Het is daarmee tevens een schoolvoorbeeld van een ontwikkeling die we steeds vaker zien en horen: musici zoals Remy van Kesteren en Lavinia Meijer, ensembles als Amsterdam Sinfonietta en zelfs orkesten (Rotterdams Philharmonisch) die zich in het klassieke domein weliswaar als een vis in het water voelen, maar toch de vleugels naar andere genres willen uitslaan. Dat het ook iets commercieels heeft ligt voor de hand, maar een feit is wel dat in de populaire sector de uitvoeringskwaliteit er wel door toeneemt. Wat uiteraard eveneens voor de hand ligt: in de klassieke muziek geschoolde musici kunnen in andere genres met gemak de sterren van de hemel spelen, al zijn zij op het gebied van de improvisatie doorgaans niet op hun sterkst.

Foto Wouter Jansen

Vorig jaar zomer gingen Vloeimans en de beide Steenbrinks bij de trompettist thuis in Rotterdam (hij bezit een fraai en akoestisch dichtgetimmerd tuinhuis dat als ideale studio fungeert) aan de slag met het creëren van uiteenlopende arrangementen. 'Wekelijks zo niet dagelijks belden we elkaar. Het resultaat was een wonderlijke melange van twee werelden. De wereld van het oude contrapunt en de wereld die Eric Vloeimans heet. Erics muziek laat zich niet in een bepaalde compositietechniek vatten, maar komt voort uit de jarenlange ervaring als improvisator en schrijver van zijn eigen muziek.' Aldus Judith en Tineke. Waaraan ik nog wil toevoegen: naast de ervaring van Martin Fondse, waarmee Vloeimans ook op dit specifieke terrein al jarenlang optrekt.

De voorliggende cd is niet de letterlijke weerspiegeling van dat gedenkwaardige concert op 22 april, want live blijft live, maar het lijkt er toch wel heel sterk op. Wat de cd-koper helaas wel moet missen is de manier waarop Vloeimans het publiek in de zaal voor zich weet te winnen. Hij is niet alleen een begenadigd trompettist (mijn hemel, wat kan deze man zacht en toch met een warme kern spelen!), maar ook een bijzonder innemend causeur die de nummers onnavolgbaar aan elkaar praat, het publiek en de musici er actief bij betrekt. Het maakt hem niet uit of hij dat in een grote zaal of in de intieme beslotenheid van een jazzclub doet. Wie is aangewezen op deze cd zal hoe dan ook worden getroffen door het prachtige spel en de opname. Geen wonder ook dat op die gedenkwaardige avond ook Jared Sacks, de drijvende kracht achter Channel Classics, door Vloeimans in het zonnetje werd gezet. Driedubbel verdiend!