© Aart van der Wal, maart 2023

Revolutie! - De straat op voor een nieuwe natie

Klik hier voor de inhoudsopgave

Camerata Trajectina: Klaartje van Veldhoven (sopraan), Nico van der Meel (tenor), Berend Eijkhout (bariton), Lidewij van der Voort (viool), Saskia Coolen (blokfluit), Robert de Bree (hobo), Benny Aghassi (fagot), Mariantonia Riezu Gonzalez (musette, natuurhoorn), Constance Allanic (harp), Arjen Verhage (gitaar), Vaughan Schlepp (fortepiano), Laurens Beijer (slagwerk)
Globe GLO 5284 • 59' •
Opname: dec. 2021, Doopsgezinde Kerk, Utrecht

Het fantástische Nederlandse ensemble Camerata Trajectina duikt muzikaal graag in het vaderlandse verre verleden. Dat blijkt tenminste uit de vijf eerder door mij besproken albums, gewijd aan respectievelijk de Vrede van Utrecht (1713), de Gouden Eeuw, de Reformatie en de verzameling Rampliederen door de eeuwen heen.

Wat dit nieuwe album betreft ligt de klem'toon' op de (vaak onvermoede!) kracht van het achttiende-eeuwse lied. Of, nauwkeuriger, ‘de verschillende stemmen uit de tijd van de Franse Revolutie met muziek en liederen over revolutie, feest, verzet en een nieuwe Nederlandse natie. Fel, enigszins opruiend, maar ook met een gezonde dosis humor uit die tijd' (aldus het bij de cd gevoegde persbericht). Revolutie!, de aldus perfect passende titel van deze weer tot in de (kleinste) puntjes verzorgde uitgave (alleen al de uitgebreide toelichting – ook in het Nederlands! – doet watertanden), gevuld met volslagen nieuw repertoire uit – ik noemde het reeds - dat verre vaderlandse verleden (wat we, het moet gezegd, helaas veel te weinig tegenkomen). Wie het ensemble heeft gevolgd weet het uiteraard al: het excelleert in oorspronkelijkheid op alle fronten.

Deze cd arriveerde in mijn brievenbus (ik ontving exemplaar nr. 773 van de in totaal 1000) ‘vers van de pers', want de presentatie ervan vond vorige week, op 23 februari, plaats in Utrecht, een evenement in samenwerking met de Universiteit Utrecht. Er is veel onderzoekwerk aan vooraf gegaan en daarom moet in dit verband zeker de wetenschapster Renee Vulto (ze schreef de uitvoerige toelichting), verbonden aan de afdeling Nederlandse Letterkunde, Universiteit Gent, worden genoemd. Zij verrichtte het leeuwendeel van het onderzoekwerk in het kader van het project ‘Singing Communities', gewijd aan de politieke liedcultuur tussen 1770 en 1820. De tenor Nico van der Meel was verantwoordelijk voor de reconstructies en arrangementen van de gekozen composities, waarvan de titels alleen al hoge verwachtingen wekken.

Dat – het is eveneens traditie geworden – Camerata Trajectina met Revolutie! ook de concertpodia betreedt betekent dat u het ensemble ook visueel kunt ervaren; en gegarandeerd dat u zult worden verrast met een uitermate ‘kruidige' voorstelling! U vindt hierover nadere informatie op de website van het ensemble. Daar kunt u ook de inhoud van het cd-boekje bekijken, wat - mede dankzij de prachtige en direct aansprekende afbeeldingen - meer inhoudt dan alleen maar een voorpoefje.

De leden van Camerata Trajectina presenterent zich met dit album opnieuw als ware ontdekkingsreizigers, intens muzikaal, maar ook als het ware 'vrijgevochten' en - evenzo belangrijk! - vanuit een in historisch opzicht volstrekt overtuigend perspectief. Het moet héérlijk zijn om deel uit te maken van dit illustere gezelschap...