(A.) Scarlatti: Il Gardino di Rose «Mentre io godo»

Caldara: Il Martirio di Santa Caterina «Son gli strazi. Io spiro e volo»*

* premier world recording

Blandine Staskiewicz (mezzosopraan), Les Accents o.l.v. Thibault Noally (viool)
Aparté AP178 • 68' •
Opname: oktober 2017, l'Église Manin, Parijs

Het valt niet mee om tegenwoordig, wat de cd-albums betreft, nog van een 'gouden greep' te kunnen spreken. Het is een ware hoorn des overvloeds geworden die zelfs geleidelijk aan het zicht dreigt te ontnemen op al dat fraais wat in de afgelopen decennia zoal op de markt is verschenen. Ik maak er geen klaagzang van, maar stel slechts een feit vast. Een soortgelijk beeld zien we in het literaire aanbod dat steeds weer nieuwe titels oplevert terwijl de 'oude' door het gros van de lezers (nog) niet eens zijn gelezen. En dan heb ik het nog niet over de kwaliteit van dat nieuwe aanbod. Ik durf er alles onder te verwedden dat er meer lezers zijn die Doctor Faustus van Thomas Mann nooit hebben gelezen, maar wel de genomineerden van de AKO-literatuurprijs in huis hebben gehaald. Of zich hebben laten leiden door wat er in onnozele boekenprogramma's wordt rondgebazuind. Dit is geen klaagzang, doch slechts de vaststelling van een feit.

Soms levert iets nieuws iets heel interessants op. Ook al is dit nieuwe in feite (stok)oud. Neem nu het Franse avontuurlijke label Aparté dat onlangs onder de helaas weinig aansprekende en feitelijk net zo weinig zeggende titel 'Oratorio' een prachtige cd uitbracht met uitsluitend een selectie uit vocale werken van Antonio Caldara (1670-1736), Giovanni Battista Bononcini (1670-1747), Francesco Gasparini (1661-1727), Nicola Antonio Porpora (1686-1768) en Alessandro Scarlatti (1660-1725). Vijf componisten, tevens tijdgenoten, die een belangrijk stempel hebben gezet op de ontwikkeling van de Italiaanse (vocale) barok in de zeventiende en deels achttiende eeuw. Een ontwikkeling die zelfs de binnengrenzen van het kosmopolitische Wenen wist te bereiken.

Thibault Noally, artistiek leider van het in 2014 opgerichte Franse ensemble Les Accents, wilde speciaal voor dit project een muzikaal portret schilderen van het Italiaanse oratorium zoals dat zich rond de eeuwwisseling (in dit geval dus de overgang van de zeventiende naar de achttiende eeuw) vanuit de stilistische scholen van Napels, Rome, Venetië had ontwikkeld. Dat bracht voor Noally in de eerste plaats veel spit- en graafwerk in muziekarchieven en bibliotheken met zich mee, getuige ook het grote aantal 'world premiere recordings' (negen van de zeventien tracks) op deze cd.

Het geheel heeft een zeer afwisselend beeld opgeleverd, dankzij ook de uitgekiende programmering van furieuze en contemplatieve aria's. Daarmee wordt een volmaakt beeld geschapen van niet alleen hoog staande muziek, maar ook van de daarin verweven afwisselend dramatische en lyrische context. Dat de keus daarbij viel op de Franse mezzo Blandine Staskiewicz lag eigenlijk min of meer voor hand. Niet alleen geldt zij als een vocale grootheid in het barokrepertoire, maar Noally heeft ook jaren intensief met haar samengewerkt. Zo participeerde zij onder meer in de wereldpremière van Porpora's 'Il Trionfo della Divina Guistizia' tijdens het muziekfestival in Beaune in juli 2015. Daarvan vonden twee gloedvolle aria's een plekje in dit geweldige album. Incidentele faseverschuivingen (onder andere in de tracks 1 en 4) zijn alleen storend bij beluistering via de hoofdtelefoon. Wat niet wegneemt dat de producer daar zeker op had moeten letten.