© Aart van der Wal, februari 2020

Always about Love - A Collection of Love Songs

Liefdesliederen van Lapart, (A.) Gabrieli, Bennet, Nicholson, Knigge, Clemens non Papa, Koolmees, Lassus, Claudine de Sermisy, Hassler, Simpson, Sharp/Britten en Stuhlmacher

Amaryrillis Dieltiens (sopraan), Brisk Recorder Quartet (Marjan Banis, Susanna Borsch, Alide Verheij en Bert Honig)
Globe GLO 5275 • 65' •
Opname: mei en december 2019, Dorpskerk Kethel, Schiedam

Wie het nodige over onder meer de liefde in de Middeleeuwen wil weten moet vooral te rade gedaan bij Johan Huizinga's al in 1919 verschenen ‘Herfsttij der Middeleeuwen' dat nog steeds als een geschiedkundig standaardwerk geldt. Je hoeft het boek niet eens te kopen, want het is opgenomen in de collectie van de DBNL (klik hier). Huizinga heeft aan zowel de burgerlijke, ridderlijke als hoofse liefde drie hoofdstukken gewijd: De droom van heldendaad en liefde, De stilering der liefde en De omgangsvormen der liefde.

De liefde in de Middeleeuwen staat centraal op dit nieuwe album van Globe Records, het Nederlandse label dat qua repertoire en luisterervaring steeds weer voor aangename verrassingen zorgt. Dat is ook waar een relatief klein label zich het beste in kan onderscheiden: door vooral weg te blijven van de traditionele maalstroom en door te excelleren in het bijzondere. Waar dan wel weer uitgelezen musici voor nodig zijn. Maar ook in dit opzicht ‘scoort' Globe hoog, zoals ook uit deze nieuwe uitgave blijkt. De Belgische sopraan Amaryllis Dieltiens is gespecialiseerd in de Oude Muziek en het virtuoze Nederlandse blokfluitkwartet Brisk is – om het zo maar uit te drukken – van alle markten thuis.

‘J'Ay prins amours a ma devise' luidt de eerste dichtregel van het lied van Jean Japart: ‘Ik heb de liefde als mijn devies gekozen'. Het is tevens het perfect passende motto bij deze uitgelezen verzameling van aan de liefde gewijde liederen, waarop deze cd is gestoeld. Liefde die niet alleen geluk kent, maar ook diep gevoeld verlangen, verdriet of melancholie. Zo wordt het hier ook in alle toonaarden bezongen, in een volmaakte symbiose tussen dichtkunst en muziek.

Het is echter niet alleen Middeleeuws wat de klok slaat. Er zijn op dit album ook meer recente stemmen (waaronder speciaal voor dit album gecomponeerde liederen van Max Knigge, Hans Koolmees en Walter Stuhlmaier) vertegenwoordigd, al zijn die wel degelijk op de een of andere manier met de Middeleeuwen verbonden. Aldus vallen ze ten opzichte van het overige wel puur Middeleeuwse repertoire daardoor zeker niet uit de toon. Integendeel, ze vormen juist daarmee een welkom contrast. Het is trouwens een ‘strategie' die uitstekend bij het blokfluitensemble past. Brisk presenteert immers vaak oude muziek in samenhang met moderne of zelfs eigentijdse stukken, eveneens met het oog op het gewenste contrast (dat zouden meer, nog steeds in de traditie vastgeroeste, orkesten en ensembles in ons land moeten doen). Wat daarbij zeker helpt is het zeer gevarieerde instrumentarium dat Brisk ter beschikking staat dankzij de intensieve contacten die het kwartet onderhoudt met blokfluitbouwers in de gehele wereld. Met als resultaat dat de muziek uit onverschillig welke stijlperiode haar eigen stemming en klankkleur meekrijgt.

Het blijkt een ideale combinatie: de Belgische sopraan en het blokfluitkwartet, waarin stemkwaliteit en vertolkingskunst volmaakt samengaan. Fascinerend zijn ook de klankkleuren die stem en blokfluiten samen weten op te roepen. Het heeft geresulteerd in muziek en uitvoering om prompt verliefd op te worden. Bert Honig, ensemblelid van Brisk, zorgde voor de boeiende toelichting en met alle gezongen teksten eveneens keurig afgedrukt, beide ook in het Nederlands. Er is sprake van een beperkte oplage van 600 exemplaren, dus haast u!