Rossini: II barbiere di Siviglia (Largo et factotum; Dunque io son...Tu non mínganni?; Una voce poco fa, lo sono docile).

Donizetti: La favorita (Ebben, cosi si narra! Quando le soglie paterne; Fia dunque vero, oh ciel!, O mio Fernando; Ma de'malvagi invan; Vien, Leonora).

Rimski-Korsakov: De bruid van de tsaar (Zachem ty? Znat'nye lyubish; Vot da chevo ya dashla, Grigori; S uma neydor krasavitsa).

Saint-Saëns: Samson et Dalila (J'ai gravi la montagne).

Olga Borodina (mezzosopraan), Dmitri Hvorostovski (bariton), English Chamber Orchestra o.l.v. Patrick Summers.

Philips 456 503-2 • 66' •

De vraag is in hoeverre de bijdragen van dit duo in het Italiaanse en Franse repertoire idiomatisch moeten worden genoemd. Het kan natuurlijk ook aan mij liggen, maar ik kan mij maar niet losmaken van hun glansrollen in het Russische operarepertoire en dan vooral in de Kirov-opnamen onder Gergiev. Dat authentiek aandoende Russische kleed valt niet zó gemakkelijk af te schudden, als geheel ander repertoire daarom vraagt... Als het puur op dramaen lyriek aankomt, is het vooral Borodina die al haar registers opentrekt en dat is voorwaar niet gering. Iedere noot, iedere frase plaatst zij bovendien in het mooist denkbare kader. De snedige en soepele vocalistiek schept ruimte voor een soms bloedstollende vertolking (Una voce poco fa). Hvorostovski is voor mij niet de bariton voor het Italiaanse bel canto. Hij klinkt mij eenvoudig té Russisch, te stijf. Hij speelt zijn grootste troeven dan ook uit in De bruid van de tsaar. Op het aandeel van het ECO valt weinig af te dingen, al ontpopt Summers zich niet als een operadirigent die echt zijn eigen stempel op het geheel weet te drukken. Hij komt eerder uit de verf als een begeleider pur sang. Philips levert een van de beste opnamen van de afgelopen tijd af. Beluister maar eens de fraaie harppartij in kostelijke dialoog met de blazers en de pizzicato bas (track 5), of het fluit obbligaat dat ongemeen fraai in de ruimte staat (track 6). Jammer is dat het label nu cd-boekjes in smakeloze zuurstokkleuren uitbrengt, wat bovendien een fnuikend effect heeft op de leesbaarheid van de teksten.