![]() CD-recensie
©Aart van der Wal, januari 2016
|
Deze cd moet worden gezien als hommage aan de Belgische zangeres Ria Bollen (Geertruiden, 1942) en brengt daarbij ook allerlei andere solisten, dirigenten en ensembles in herinnering uit intussen reeds lang vervlogen tijden. Opnamen uit de jaren zeventig vallen reeds in die categorie, want ze zijn van zo'n veertig jaar terug. In het begeleidende, uitstekend gedocumenteerde boekje wordt terecht opgemerkt dat deze historische live-opnamen een brug bouwen tussen heden en verleden, waardoor alles heden wordt. Ria Bollen heeft merkwaardig genoeg nooit op het operatoneel gestaan, met uitzondering van de rol van Geneviève in Debussy's Pelléas et Mélisande, in 1970 in de Brusselse Munt. Ze zong de rol van Orfeo in Glucks gelijknamige opera, maar uitsluitend concertant. Bollen maakte daarentegen naam als concert- en liedzangeres met een breed repertoire dat reikte van de barok tot hedendaags, waarbij ze de liedcomposities van onder meer haar landgenoten Peter Benoit, August de Boeck, Edgar Tinel en Lodewijk Mortelmans zeker niet vergat. De cd biedt geen representatieve staalkaart van haar artistieke veelzijdigheid, maar ik voeg er gelijk aan toe: het glas is wel halfvol. Er is heel veel werk aan voorafgegaan om überhaupt het programma te vinden en voor deze cd geschikt te maken. Dit zijn live-opnamen en dat kan ook worden afgeleid van hoesters en kuchers, zoals in de aria 'Erbarme dich'. Het is evenwel klein leed in het perspectief van zoveel moois, zeker de uitstekende verdoekingen in aanmerking genomen. index |
|