CD-recensie

 

© Aart van der Wal, februari 2021

Virtuoso Dances

Bartók: Roemeense Volksdansen Sz 56

Stravinsky/Dushkin: Divertimento

Piazzolla/Goebaidoelina: Le Grand Tango

Brahms/Kreisler/Joachim: Hongaarse dansen nr. 17, 2, 4, 5

Wieniawski: Polonaise de Concert op. 4

Bazzini: La Ronde des Lutins op. 25

Szymanowski: Notturno et Tarantella op. 28

Linus Roth (viool), José Gallardo (piano)
Evil Penguin EPRC 0037 • 75' •
Opname: juni-juli 2020, Bibliotheek, Ochsenhausen (D)

 

De Duitse violist Linus Roth (1977, Ravensburg) is bepaald niet de enige die zo zijn bedenkingen heeft over het nogal ferme slot op de cultuursector (al is de overheidssteun in Duitsland heel wat ruimhartiger dan in ons land). Zo zei hij onlangs:

"Natürlich kommen wir Künstler uns doch etwas veräppelt vor in letzter Zeit. Wie kann es sein, dass man mit einem vollen Flieger fliegen kann und wir spielen in einem Saal mit 2.000 Sitzplätzen und es werden 50 Personen reingelassen? Das erklärt sich mir nicht."

Thuis, met (nog) geen concerten in het vooruitzicht, bladerde hij door zijn notitieboekjes waarin hij zomaar wat aantekeningen had gemaakt over toekomstige plannen en ideeën. Een ervan was een opname uitsluitend bestaande uit stukken voor viool en piano die hem het meest aan het hart lagen. Het schoot hem gelijk door het hoofd: wat kon er beter zijn dan de aanhoudende somberheid rond het coronavirus te doorbreken met pure dansmuziek? Hij belde prompt met zijn muzikale partner van het eerste uur, José Gallardo, die zich direct enthousiast toonde. Vijf weken later was het al zover en stonden ze beiden in de hal van de bibliotheek in het Duitse Ochsenhausen. In dat korte tijdsbestek was het hen zelfs gelukt om voldoende financiële middelen voor het project bijeen te sprokkelen, met in de voorste gelederen de Staatsacademie voor Jonge Musici in Baden-Württemberg in samenwerking met het muziekfestival Schwabischer Frühling.

Het was de inspanningen meer dan waard, want het is een magnifiek recital geworden dat niet alleen aantoont hoezeer de beide musici de zo sterk uiteenlopende stijlen op en top beheersen, maar ook dat hun spel zoveel intense muzikaliteit uitstraalt dat ik zelfs na meerdere malen achtereen beluisteren er nog steeds geen genoeg van kreeg. De balans tussen viool (Stradivari 'Dancla', 1703) en vleugel (Steinway D-247) is ideaal, met dank aan opnameleider Steven Maes en pianotechnicus Andreas Boger uit Roths geboorteplaats Ravensburg. Zou José Gallardo misschien hebben gedacht: waarom sta ik niet met Roth op de cover? Zijn rol is in ieder geval niet minder...


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links