Celestino: Sonate IV (uit 6 solo's voor viool en bas, klavecimbel of cello op. 2)

Borghi: Sonata IV (uit 6 solo's voor viool en bas op. 1)

Giardini: Sonata II uit 6 solo's voor viool en bas op. 19)

Concerto 1700: Daniel Pinteño (viool), Ester Domingo (cello), Alfonso Sebastián (klavecimbel), Ramiro Morales (barokgitaar)
1700 Classics 17002 • 71' •
Opname: juni 2019, Cercedilla (Spanje)

'Italy in Spain', ofwel 'Italië in Spanje': de titel van dit nieuwe album verwijst naar de sterke Italiaanse invloeden op de muziek in het late achttiende-eeuwse Madrid. Dat zien we overigens ook elders: de Italiaanse muziekkunst als 'trendsetter' in het Europa van de Barok. Het waren niet alleen de Italiaanse componisten, maar ook de Italiaanse musici die merendeels verantwoordelijk waren voor de verbreiding in het buitenland. Waarbij componist en musicus vaak in dezelfde persoon verenigd waren, een ontwikkeling waaraan vanaf het begin van de negentiende eeuw echter vrij spoedig een einde kwam.

Natuurlijk, er zit ook kaf onder het koren: niet ieder muziekwerk uit de Barok kan als een meesterwerk worden bestempeld of stijgt boven het routineuze uit, wat voor de tegenwoordige uitvoeringspraktijk betekent dat een zorgvuldige selectie zeker op zijn plaats is. Dat hebben de musici van het Spaanse ensemble Concerto 1700 gedaan. Sterker nog, deze muziek, afkomstig van Italiaanse violisten uit de achttiende eeuw, is nog niet eerder opgenomen. Ze lag onaangetast, wel of niet onder een dikke laag stof, opgeslagen in het archief van de muziekverzameling van de Spaanse Nationale Bibliotheek. De ontdekking ervan komt Concerto 1700 toe. De cd-première ook.

Deze zowel elegante als virtuoze sonates blijken ware juweeltjes, mede dankzij de afwisselend brisante en warm-poëtische vertolkingen door deze vier musici van Concerto 1700. Dit is het type spel dat ik graag omarm: facetrijk en precies, maar ook avontuurlijk en bezien vanuit de historiserende uitvoeringspraktijk fraai gestileerd. De speltechniek ver voorbij zogezegd. Hier word ik echt blij van. Ook in ander opzicht is de afwerking exemplarisch, getuige de prachtige opname en de gedetailleerde toelichting, waardoor de muziek nog extra gaat leven.