CD-recensie

 

© Aart van der Wal, november 2016

 

Bach: Goldberg-variaties BWV 988

Zhu Xiao-Mei (piano)

Accentus Music ACC 30372 • 77' •

Opname: (datum onbekend), Théâtre et Auditorium de Poitiers (F)

 

 

 

 

 

Bach: Goldberg-variaties BWV 988

Angela Hewitt (piano)

Hyperion CDA68146 • 82' •

Opname: december 2015, Christuskirche, Firlstrasse, Berlin-Oberschöneweide (D)

 


Het 'wemelt' de laatste tijd van opnamen van Bachs Goldberg-variaties. Ik kan er de vinger niet achter krijgen waarom dit zo is. De laatste twee aanwinsten komen van de Canadese pianiste Angela Hewitt (1958) en de Chinese pianiste Zhu Xiao-Mei (1949, maar al jaren wonend in Parijs).

Wat Hewitt en Xiao-Mei met elkaar delen is een volslagen gebrek aan zelfingenomenheid of pretentie, gevoegd bij goed ontwikkeld gevoel voor stijl en structuur, twee onmisbare ingrediënten voor de vertolking van een werk als dit. Het dynamisch parcours wordt niet extra aangezet (dat loopt bepaald anders bij bijvoorbeeld Glenn Gould) en een geraffineerd pedaalgebruik draagt stevig bij aan het kleurenspectrum dat van deze interpretaties afstraalt. De frases zijn fraai gevormd, de articulatie boven iedere kritiek verheven, de dynamische nuancering goed geproportioneerd en de herhalingen niet zonder versiering. De muzikale intelligentie spreekt uit de behandeling van de tussenstemmen. Er zijn verschillen, dat is evident, onder meer in de gekozen tempi maar ook in andere zin. Neem de variatie nr. 29 bij Xiao-Mei, waarin zij het beeld oproept van een nauwelijks te beteugelen renpaard, terwijl bij Hewitt de hectiek heeft plaatsgemaakt voor een meer uitgebalanceerd discours (haar uitvoering duurt in totaal zo'n vijf minuten langer). Er zijn ook verschillen in de (overigens met smaak toegepaste) accenten, rubati en accelerandi.

In simpele termen: het is allemaal gewoon erg goed gedaan, waardoor het buitengewoon lastig wordt om een goede keus te maken (als er tenminste gekozen moet worden). Zelfs de uitstekende opnamekwaliteit van beide uitgaven helpt niet om het pleit te beslechten. En dan zijn er nog zoveel andere uitvoeringen (én versies voor de meest uiteenlopende instrumenten!) die mogen meedingen. Dat is het probleem van uw recensent, maar dat hoeft uiteraard uw probleem niet te zijn.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links