© Aart van der Wal, december 2011

Bach: Cantate nr. 21, "Ich hatte viel Bekümmernis" BWV 21 (Sinfonia) - Cantate nr. 12, "Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen" BWV 12 (Sinfonia) - Concert voor hobo en viool in c (naar BWV 1060R; bewerking door Wilfried Fischer) - Paasoratorium BWV 249 (Sinfonia, "Kommt, eilet und laufet") - Concert voor hobo d'amore en orkest in A, BWV 1056 - voor hobo en orkest in d, BWV 1059

Marcello/Bach: Concert in d

Heinz Holliger (hobo, hobo d'amore), Camerata Bern o.l.v. Erich Höbarth (viool)

ECM New Series 2229 476 4386 • 60' •

Dit is zonder enige twijfel een van de allermooiste Bach-cd's die mijn cd-speler heeft bereikt. Niet alleen is het hobospel van renommé Heinz Holliger een voortdurende verrukking, maar het ensemblespel is op zich ook al een klasse apart: zo hoor je het orkestrale, uiteraard kleinschalig gehouden gewaad maar zelden (hoewel ook Alexei Ogrintchouk met het Zweeds Kamerorkest niet te versmaden is: klik hier).

Dit is de vrucht van meer dan een halve eeuw componeren en musiceren. Adembenemend is het kleurenspel dat hier ten beste wordt gegeven, diep ontroerend ook dankzij de met grote zorg en toewijding toegepaste affecten (géén effecten!). Ver verwijderd van goedkoop sentiment zetten Holliger en Höbarth hun dialogen op in een wisselspel dat veel weg heeft van de oratio, de kunst van de welsprekendheid die de oude Grieken als geen ander beheersten. Maar er mag best - en zeker in dit geval - een bredere uitleg aan worden gegeven: welsprekendheid gaat hand in hand met de kunst van het overtuigen: bij Holliger cum suis valt alles volmaakt op zijn plaats, tot en met de zorgvuldig ingevlochten rubati die de enerzijds emotionele en anderzijds filosofische reikwijdte van deze muziek nog verder versterken. Zo gespeeld gaat er van deze stukken een dusdanige aantrekkingskracht uit dat ik mij er echt toe moest zetten om er even afscheid van te nemen. Wát een spel, wát een diepte, wát een spelvreugde en wát een verrukking! Wie van die speelsheid wil proeven: track 11, het Presto uit het door Bach bewerkte Concert in d van Marcello; en van diepte: track 14, het Adagio van het Concert in d, BWV 1059

Maar daar komt nog iets bij: zelden hoorde ik zo'n natuurlijke hoboklank, zulke prachtige strijkerscantilenen en zo'n mooie, ferme maar nooit opdringerige bas. Het is al met al een schitterende opname (de omroepstudio in Zürich, december 2010) geworden, een superproduct van 'Tonmeister' Andreas Werner en producent Manfred Eicher.

Erich Höbarth en Heinz Holliger met Camerata Bern