CD-recensie
© Aart van der Wal, juni 2025 |
Al eerder ontfermde het in Berlijn gevestigde gambaconsort Phantasm, in 1994 opgericht door Laurence Dreyfus, zich over een aantal grootse meerstemmig werken van Bach: diens Wohltemperierte Klavier, Musicalisches Opfer en Clavier-Übung III. Het Phantasm gambaconsort, opgericht in 1994, was oorspronkelijk gehuisvest op de Universiteit van Oxford. In de herfst van 2010 maakte het de overstap naar Magdalen College, waar het samenwerkte met het Magdalen Choir. In 2015 werd Berlijn de nieuwe thuishaven, waar artistiek leider Laurence Dreyfus zowel de concertagenda voor zijn rekening neemt als muziekwetenschappelijk onderzoek doet in het kader van de historiserende uitvoeringspraktijk. Ook dit nieuwe album vormt de neerslag van de opgedane kennis en ervaring in dit repertoire (waartoe ook de consortmuziek van onder anderen William Byrd, Orlando Gibbons en Henry Purcell behoort), maar er is ook het hoge spirituele gehalte dat ook van deze uitvoering van Bachs Die Kunst der Fuge (Fuga) een indrukwekkende gebeurtenis maakt. In dit zo complexe werk komt het vooral aan op stemvoering en die is hier in de best denkbare handen. De canons per Augmentationem in Contrario Motu, alla Ottava, alla Decima/Contrapunto alla Terza en alla Duodecima in Contrapunto alla Quinta worden als orgelstukken gepresenteerd. De slotfuga (Fuga a 3 Soggetti) horen we in de onvoltooide versie (hetgeen meer indruk maakt dan completering door vreemde hand). index |
|