CD-recensie
© Aart van der Wal, december 2022 |
Het feit dat we als rechtgeaarde muziekliefhebbers zo langzamerhand werkelijk (dreigen te) verdrinken in het aantal 'Goldbergs' betekent op zijn minst dat we de lat best behoorlijk hoog mogen leggen ten aanzien van wéér een nieuwe opname van dit kostelijke werk. En mind you: de discografie is niet alleen overladen met uitvoeringen op de piano, maar ook op het klavecimbel; nog afgezien van de talloze bewerkingen voor de meest uiteenlopende instrumenten. Door het bos dan de bomen nog te kunnen zien is op zich al een uitdaging van jewelste, laat staan dat je ertoe zou worden veroordeeld om iedere uitvoering in dit discografisch mer à boire van begin tot eind af te luisteren. Schitterende muziek die tot een strafexercitie leidt... De Turkse pianist en componist Fazil Say heeft er zeker danig zijn best op gedaan, want zijn lezing straalt grote overtuigingskracht uit: het speelplezier spat er werkelijk van af, de accenten worden meesterlijk geplaatst en de inventief uitgewerkte fraseringen, vertragingen en versnellingen getuigen van een indrukwekkend structuurbesef (geen wonder, want Say staat ook bekend als een bedreven toondichter). Ook aan cantabile ontbreekt het bepaald niet, waardoor dit alles tezamen een vertolking is geworden die er echt toe doet. Dat dit alleen maar kan op basis van een volmaakte techniek (daartoe behoort uitdrukkelijk ook het pedaalgebruik!) behoeft geen nadere uitleg. Al blijft echter het feit nu eenmaal overeind dat er niet of nauwelijks nog op een zinnige manier val te kiezen uit het enorme aanbod 'Goldbergs'. Wie zin heeft in 'vergelijken' wacht meer dan een rijstebrijberg... Als Glenn Gould dit had kunnen bevroeden... Weergegeven via elektrostatische luidsprekers is in de discant incidenteel enig 'gerinkel' hoorbaar, zij het minder op dynamische exemplaren. Idem op hoofdteleoon (Stax Lambda, AKG K1000 en Sony CD3000). Of anders gezegd: hoet beter de 'spullen' des te duidelijker hoorbaar. Geen idee wat hiervan de oorzaak is: het instrument, de akoestiek, de apparatuur: het kan aan van alles liggen, maar in ieder geval niet aan de pianist. index |
|