Shaw/Fish: Summer Ridge Drive

Copland: Sentimental Melody

Horovitz: Jazz Harpsichord Concerto

Patrick Ayrton (klavecimbel), Thomas Gould (viool), Les Inventions
Globe GLO 5272 • 67' •
Opname: augustus 2018, St. Blaise, Chenôves, Sâone-et-Loire; februari 2018, Atrium, Den Haag

Er is best wel enige durf voor nodig om een cd vol te spelen met jazz en andere pianostukken uit het begin van de vorige eeuw op . klavecimbel. Ja, u leest het goed. De naam van het album, Some like it plucked, lijkt een ferme knipoog naar Some like it hot, met dien verstande dat de klavecinist, Patrick Ayrton, weinig weerstand ontstond toen hij zijn plannen voor dit project aan een aantal gerenommeerde pianisten voorlegde. Er was er zelfs een die na het beluisteren van Poulencs 7ème improvisation van mening was dat dit stuk op klavecimbel beter klonk dan op piano (waar het oorspronkelijk voor werd geschreven)! Ayrton was overigens niet over een nacht ijs gegaan: hij had de stukken die in aanmerking kwamen eerst zorgvuldig geselecteerd en ze vervolgens als encores uitgeprobeerd in zijn concerten.

Het vertrekpunt voor dit uitdagende project was het Jazz Harpsichord Concerto van Joseph Horovitz, een werk dat Ayrton zo'n twintig jaar geleden voor het eerst ontdekte en vervolgens uitvoerde met het Orchestre d'Auvergne. Dat hij erdoor gefascineerd was laat zich raden, Horovitz heeft daarin de mogelijkheden van cross-over (jazz en klassieke muziek) op vernuftige wijze verkend en met grote inventiviteit en dito vakmanschap uitgewerkt. Horovitz omschreef het concerto als 'an attempt to fuse Baroque structures into a modern conception of swing texture'. En dat is precies wat het is geworden. Horovitz, inmiddels 92, bleek bijzonder ingenomen met het eindresultaat zoals dat op deze cd te beluisteren valt. Die waardering zegt ook het nodige over de muzikale autoriteit die Ayrton daarbij in het geding heeft gebracht. Op Youtube staat een minidocumentaire met onder meer een vraaggesprek met de componist.

Patrick Ayrton studeerde orgel en kerkmuziek aan de Weense muziekacademie en volgde cursussen klavecimbel en kamermuziek bij Ton Koopman. Hij verhuisde naar Nederland en doceert inmiddels aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag basso continuo, kamermuziek en improvisatie. Daarnaast is hij praktisch musicus, als dirigent en op verschillende toetsinstrumenten. Ayrton is bovendien de oprichter van Les Inventions, een ensemble dat zich heeft toegelegd op onbekend achttiende-eeuws repertoire. Op deze cd is het gloedvol van de partij in Horovitz' Jazz Harpsichord Concerto. Bewondering ook voor de violist Thomas Gould, die van zich doet spreken in Schnittke's Suite in the Old Style, de koninklijke mars uit Stravinsky's Histoire du soldat en Summer Ridge Drive van Artie Shaw.

Tot besluit wilt u vast wel weten op welke instrumenten Ayrton speelt: een Duits klavecimbel met twee manualen, gebouwd in 2004 door Jonte Knif en Arno Pelto, en een Vlaams klavecimbel, eveneens voorzien van twee manualen, gebouwd in 1997 door Willem Kroesbergen naar Couchet.