CD-recensie

 

© Aart van der Wal, september 2016

 

Martha Argerich & Friends
Live from the Lugano Festival 2015

Brahms: Hoorntrio in Es, op. 40 (bewerking voor viool, altviool en piano) - Klarinettrio in a, op. 114 - Vioolsonate F.A.E. WoO op. post. 2 (Scherzo)

Schumann/Debussy: Kanonische Studien op. 56 (bewerking voor twee piano's vierhandig)

Schubert: 8 Variaties op een origineel thema in As, D 813 (voor piano vierhandig)

Ries: Pianokwintet in b, op. 74

Turina: Pianotrio nr. 2 in b, op. 76

Bartók/Székely: Roemeense dansen Sz 56 (bewerking voor viool en piano)

Debussy: En blanc et noir L 134

Bacalov: Porteña

Poulenc: Sonate voor twee piano's FP 156

Glass: Les enfants terribles (suite)

Ginastera/Griguoli: Dansen uit Estancia op. 81a (bewerking voor drie piano's)

Ilya Gringolts, Mayu Kishima, Andrey Baranov, Alissa Margulis, Geza Hosszu-Legocky (viool), Lyda Chen, Nathan Braude (altviool), Martha Argerich, Nicholas Angelich, Lilya Zilberstein, Stephen Kovacevich, Alexander Mogylevski, Akane Sakai, Jura Margulis, Eduardo Hubert , Sergio Tiempo, Karin Lechner, Giorga Tomassi, Carlo Maria Griguoli, Alessandro Stella (piano), Paul Meyer (klarinet), Gautier Capuçon, Jing Zhao (cello), Natalia Margulis, Enrico Fagone (contrabas), Orchestre della Svizzera Italiana o.l.v. Alexander Vedernikov

Warner Classics 0825646285495 • 69' + '70' + 80' • (3 cd's)

Live-opname: juni 2015, Grand Hotel Villa Castagnola; Palazzo dei Congressi; Auditorio Stello Moro, Lugano

   

Boven het jaarlijkse zomerfestival van de pianiste Martha Argerich in het mondaine Zwitserse Lugano hebben zich donkere wolken samengepakt. Het voortbestaan van 'Progetto Martha Argerich' (het Martha Argerich Project) staat op het spel nu een belangrijke sponsor, de Zwitserse bank BSI, zich heeft teruggetrokken. In een financiële wereld die wordt beheerst door ongebreidelde hebzucht, een volkomen uit het lood geslagen bonuscultuur, oplichting, geknoei en een waar spinnenweb van malversaties, is dit de zoveelste bank die tegen de lamp is gelopen. Het lijkt er inmiddels op dat de witwaspraktijken van BSI tot vervolging zullen leiden. In Singapore is de bank al van de lijst met 'merchant banks' geschrapt. De artistiek leider van het festival, Carlo Piccardi, beweert echter bij hoog en bij laag dat de aangetaste reputatie van BSI er niets mee te maken heeft: het besluit om met de sponsoring te stoppen zou al veel eerder zijn genomen. maar erg veel overtuigingskracht straalde hij daarbij niet uit. Hoe het verder ook zij, voor Martha Argerich en haar vrienden zijn de vooruitzichten ten aanzien van de voortzetting van het muziekfestival verre van rooskleurig.

Niemand kon het beter uitdrukken dan de violist Ivry Gitlis (intussen 93!), de nestor van het festival, tijdens de slotavond in juni van dit jaar:

We the Artists, who love, love human beings, the sentiment of being through music and our adorable marvellous friend, colleague and inspiration of this Progetto - Martha Argerich. The mere idea that this family feast around music, the musicians and the public - in itself an Artist, could disappear in the prime of its youth and that this year may be the last, makes us shudder with melancholy.

Vijftien jaar lang staat het 'Progetto' bovenaan de bescheiden lijst van de echt boeiende zomerfestivals, een waar feest voor zowel de bezoekers als de musici. Dat wordt in de opnamen weerspiegeld die Warner Music al jarenlang uitbrengt: 'Martha Argerich & Friends, Live from Lugano'. De grote kracht van het festival is dat de invloed van bemoeizuchtige impresariaten tot een minimum is teruggebracht en dat er een soort aanstekelijke vrijheid-blijheid heerst waarin zowel bekende als minder bekende muziek optimaal kan gedijen. En niet alleen de muziek: Argerich, die bij voorkeur niet alleen op het podium optreedt, weet zich omringd door gelijkgestemden die evenals zij op het hoogste niveau kunnen acteren en die in deze sfeervolle ambiance het beste van zichzelf geven. Dat is ook wat deze cd's steeds opnieuw bewijzen: dat er gewoon geen betere manier van muziek maken is, dat daar in Lugano alles volmaakt samenkomt, waar spiritualiteit en spontaniteit er vanaf spetteren en geen interpretatieve zee werkelijk te hoog gaat. Waarbij de programma's geen overdreven hoge drempel vormen, maar wel degelijk creatief zijn samengesteld, met tevens muziek in de meest uiteenlopende bewerkingen. Zoals vorig jaar, weer fraai door Warner opgenomen, met tussen de bekende bedrijven door meer dan een handvol bewerkingen naast werken van Ferdinand Ries, Joaquin Turina, Alberto Ginastera, Luis Bacalov en Philip Glass. Muziek die zich slechts mag afspelen in de periferie wordt dankzij de inzet van deze topmusici meer dan 'slechts' dat, zij groeit als het ware boven zichzelf uit door hun bezielende en gloedvolle spel. Alsof de vrienden er alles aan gelegen ligt om jegens hun muzikale vriendin Martha Argerich het beste artistieke been voor te zetten. Muzikale vriendschap die zich in klinkende artistieke munt laat uitbetalen. Een vriendschap ook die veel musici steeds opnieuw doet terugkeren naar Lugano.

Het festival was dit jaar extra bijzonder, want toen vierde Argerich haar vijfenzeventigste verjaardag, temidden van onder meer de mezzo Cecilia Bartoli en de violiste Vilde Frang. Ook toen gaf Warner weer acte de présence, maar de vrees lijkt gerechtvaardigd dat het hierna afgelopen is. Doodzonde!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links