Hahn: A Chloris
Damaré: Pandora, Fantasie-Polka op. 108
Bellstedt: Napoli, Canzone Napolitana con Variazioni

Frank Anepool (kornet), Vaughan Schlepp (piano)
Globe GLO 5276 • 50' •
Opname: oktober 2018, Kapel op 't Rijsselt, Eefde

Eerst een nogal zure opmerking vooraf: dat het sommige Nederlandse labels maar niet lukt om voor de Nederlandse markt een passende Nederlandse tekst in het cd-boekje op te nemen. Ook ditmaal laat Globe weer verstek gaan door in het (dunne) boekje te volstaan met uitsluitend de Engelse tekst. Ja, zult u misschien denken, dat heeft met de kosten te maken, maar ik kan u verzekeren dat er meerdere vaderlandse tekstschrijvers zijn die voor de spreekwoordelijke appel en ei daarvoor graag willen intekenen. Ook de artiest in kwestie wil in dit verband soms wel een artistieke duit in het zakje doen; en dan nog gratis ook. Wat te denken dat in dit geval zelfs de beide musici voor de tekst hebben gezorgd: Frank Anepool leverde de tekst in het Nederlands en Vaughan Schlepp zorgde voor de Engelse vertaling. En over de drukkosten (twee teksten betekent immers meer papier en hogere drukkosten) verspreid over het aantal uitgebrachte exemplaren hoeft ook niemand zich verder druk te maken: dat is niet meer dan een net zo spreekwoordelijke centenkwestie.

Dat dan gezegd hebbende: in datzelfde boekje wel een aansprekende tekst over het wel en gelukkig geen wee van de kornet als volwaardig blaasinstrument, verluchtigd met aansprekende voorbeelden van dat instrument. Al is het dan wel weer jammer dat de witte letters op de beige achtergrond slecht leesbaar zijn en ik echt moest tuuren wat er nu precies stond. En het catalogusnummer valt alleen in piepklein lettertype op de achterzijde van het cd-boekje te ontdekken. Vreemd.

Wat is er eigenlijk zo bijzonder aan de cornet, vergeleken met de trompet? Musici zullen er in technisch opzicht ongetwijfeld een boek over vol kunnen schrijven, maar vanuit het perspectief van de muziekliefhebber: de milde klank, zo ongeveer tussen de (milder klinkende) bügel en de (scherper klinkende) trompet. En hoewel het instrument veel weg heeft van de trompet is de herkomst toch bepaald een andere: de kornet stamt immers rechtstreeks af van de posthoorn (het Italiaanse cornetto betekent ook hoorn). U kunt er op o.a. Wikipedia meer over lezen.

Het album is om vier redenen interessant: de kornet, het zelden gehoorde repertoire, de door Schlepp bespeelde, klanrijke Érard uit 1846 en last but not least de uitmuntende muzikaliteit die van dit virtuoos spelende duo af spettert. Héérlijke muziek, héérlijk uitgevoerd en met de juiste dosis akoestische ruimte ook navenant vastgelegd. Er had wat mij betreft nog wel een halfuur aan dit puur speelplezier bijgekund.

Voor de statistiek; ik ontving nr. 696 van de in totaal 1000 uitgegeven exemplaren. Met een zo boeiend programma als dit en zo uitmuntend uitgevoerd zou je wensen dat er 10.000 van werden geperst en verkocht!