Debussy: Six Épigraphes antiques

Bizet: Jeux d'enfants

Ravel: Ma mère l'oye

Pianoduo Amacord: Ivana Alkovic en Maarten den Hengst
Zip Records ZIP190 • 52' •
Opname: mei 2019, MCO Studio 1, Hilversum

Wat een geweldige debuut-cd is dit van het pianoduo Amacord, dat wordt gevormd door de Servische Ivana Alkovic en de Nederlander Maarten den Hengst. Een album dat ons linea recta in een muzikale sprookjeswereld doet vertoeven!

Amacord, waar staat die naam voor? Wie weleens in Wenen is geweest kent het café met deze naam misschien, op de kruising van de Rechte Wienzeile en de Schleifmühlgasse, in het hart van de Oostenrijkse hoofdstad. In de woorden van de eigenaar: een betoverende plek, met donkere lambrizeringen en een warme aankleding. Een plek om te praten of te zwijgen, om te lachen of te huilen, van genot en drama, voor het filosofische en het banale. Een plek ook om de tijd te vergeten, of zichzelf. Een plek voor zakelijke besprekingen of gewoon privé, voor intriges, verliefdheid, strijd, gelukkig zijn - of treurig. Luisteren, lijken, of een podium vinden. Want in café Amacord vindt iedereen wel een plekje, rebellen en arrivees, kunstenaars en zakenmensen, verkeersovertreders en politieagenten, marktkooplui en studenten, genieters en asceten. Je kunt er ontbijten of gewoon uren op een Wiener Melange zitten, de lekkerste kaasnoedels uit Karintië genieten of een vruchtentaartje eten. En nog zo het een en ander. Het is in zekere zin ook wel een sprookjeswereld, een typisch Weens koffiehuis, hoewel minder deftig dan dat van Landtmann, volgens de eigenaar het 'meest elegante' koffiehuis dat de stad rijk is. Misschien nog traditioneler, dat op de hoek van de Ringstrasse en de Lowelstrasse gelegen etablissement, gehuld in de typisch Weense koffhuisfolkore.

Natuurlijk gaat het hier niet om deze toeristische tips maar om een album waarin zich 'vier handen op een buik' (de vleugel) manifesteren. Misschien ook wel anderszins, want Ivana en Maarten vormen niet alleen op muzikaal gebied een paar. Ze leerden elkaar kennen als pianostudenten in Wenen, raakten verliefd op elkaar en besloten toch vooral géén pianoduo te vormen. Het pakte echter toch anders uit: drie jaar later verschijnt dit eerste album en dat blijkt prompt niets minder dan een regelrechte voltreffer te zijn.

De meeste muziekliefhebbers zullen het merendeel van deze stukken, als ze die al kennen, vooral in de voor orkest bewerkte versie hebben gehoord. Misschien geldt dat ook wel voor Debussy's Six Épigraphes antiques in de sublieme orkestbewerking van Rudolf Escher (wat een instrumentale verbeelding spreekt eruit!) Dan is de overstap naar de pianoversie weliswaar zeker niet ontnuchterend, maar vraagt wel enige gewenning. Iets soortgelijks doet zich voor bij Moesorgski's Schilderijen van een tentoonstelling: de 'oerversie' voor piano solo en de kleurrijke orkestbewerking van Maurice Ravel. In de (originele) pianoversie - en dat geldt voor alle door dit duo opgenomen stukken - hoor je echter weer allerlei details in de stemvoering maar ook in de harmonie die je in de orkestversie weer gemakkelijk kunt ontgaan. En zeker zoals hier uitgevoerd, want die pianospel is een sprookje op zichzelf. Uit de vertolking door dit duo spreekt zo'n muzikale eenheid dat het een overrompelend effect sorteert, zoals dat ook geldt voor de ragfijne differentiatie en de uiterst gevarieerde kleurenpracht die uit dit spel opbloeit. Het raffinement uit zich ook in de projectie van de vele verschillende stemmingsbeelden, van klaterende vreugde en uitbundigheid in Bizets 'Spel van de kinderen' tot de bijna doorzichtige klanken aan het slot van Ravels 'Moeder de gans'. Guido Tichelman legde dit sprookjesachtige klankenspel tot met even indrukwekkende finesse vast. Wat had ik graag nog enige toegiften gehoord! Bijvoorbeeld muziek van De Falla. Nu is dit klankfeest na zo'n 50 minuten helaas al voorbij. Maar niet getreurd, want in puur artistiek opzicht is het glas meer dan halfvol, zelfs ruim gevuld: dit pianospel hoort thuis in het topsegment. Daarover geen enkele twijfel.