Gaucet: Allegretto

Busschop: Chasse pour 4 cors*

Waelput: Romance

Dupont: Intermezzo-Barcarolle

Jeroen Billiet (hoorn), Jan Huylebroeck (piano en ophicleïde‡); Mengal Ensemble*

Phaedra 92065 • 62' •

Onder de titel: ‘De Herfst blaast op den horen’ stelde de Belgische hoornist Jeroen Billiet (1977) deze bloemlezing van 19de-eeuwse muziek uit de ‘Belgische lyrische hoorntraditie’ samen. Billiet is niet alleen een voortreffelijk hoornist, maar ook een kenner van de Belgische muziek voor hoorn. Hij schreef een studie over de Belgische Hoornschool 1789-1960. Deze cd is een verlengstuk van deze studie: een demonstratie van wat er aan hoorncomposities uit deze periode te ontdekken viel en bevat zes composities voor hoorn en piano en twee stukken voor hoornensemble.

De doorsnee muziekliefhebber kent wellicht de sonate voor hoorn en piano in F op. 17 van Beethoven en de Sonate in Es op. 178 van Rheinberger, maar de namen van de componisten op deze cd zullen hem niet bekend voorkomen. Behalve de Sonate van Ryelandt zijn alle stukken hier voor het eerst opgenomen. De ontdekkingen van Billiet betekenen een verrijking van het hoornrepertoire en een interessant kijkje in de keuken van de 19 e eeuwse muziek.

Het is romantische muziek, welluidend en elegant met hier en daar een dramatisch accent. De Franse invloed (import na 1789!) is duidelijk merkbaar. ‘Le cor est un instrument essentiellement poétique’ schreef François Auguste Gevaert in 1885 en daarmee gaf hij tevens het wezen van de hier opgenomen muziek weer.

Billiet speelt deze werken met groot enthousiasme en hij schuwt dynamische verschillen niet: hij ontlokt aan zijn instrument zowel zoetgevooisde cantilenen als schetterende fortissimi. Jan Huylebroeck speelt op zijn fraaie Bösendorfer uit 1885 de vaak virtuoze partijen soepel en idiomatisch. Het hoornensemble speelt op natuurhoorns twee korte sfeervolle stukjes met een warme klank.

De opname is goed en het boekje geeft toelichtingen op de gespeelde werken van de hand van Jeroen Billiet. Een must voor hoornisten en hoornliefhebbers!