CD-recensie

 

© Aarnout Coster, november 2013

 

Oriental Touch

Early Music Meets Oriental Jazz

Tres Morillas (Spaans,. 16de eeuw) – Ghaetta (Italiaans,. 14de eeuw) – Ben póde Santa Maria (Spaans, 13de eeuw) – Quen bõa dona querrá (Spaans,. 13de eeuw) – B’tayhi-M’saddar (Arabisch-Andalusisch) – Como poden per sas culpas (Spaans, 13de eeuw) – Ostinato 1 (Annette Maye) – Passacalli della vita (Italiaans, 1657) – Si dolce è’l tormento (Monteverdi) – Djamila (Murat Coskun) – Ay! linda amiga (Spaans, 16de eeuw?) – Por que llorax blanca niña (Sefardisch, 16de eeuw) – Cuando el Rey Nimrod (Sefardisch, 16de eeuw)

Spielleyt & FisFüz: Regina Kabis (sopraan), Annette Maye (klarinet en basklarinet), Gürkan Balkan (oud en guitaar), Jutta Haaf (harp en portatief), Murat Coskun (slagwerk), Albrecht Haaf (fluiten, shawm, portatief en piano)

Christophorus CHR 77375 • 72’ •

Live-opname: 13-14 maart 2013,
Martinskirche, Mühlheim (D)

   

Twee ensembles ontmoeten elkaar: FisFüz speelt sedert 1995 ‘Oosterse jazz’, waarin Annette Maye jazz met Kletzmer verbindt en zich uitleeft in enthousiaste improvisaties op klarinet en basklarinet. Spielleyt, opgericht door Albrecht Haaf, is gespecialiseerd in oude muziek.

Negen van de opgenomen werken zijn liederen, vertolkt door de sopraan Regina Kabis. Heel mooi is haar versie van ‘Passacalli della vita’. De andere artiesten spelen op oude en moderne instrumenten in afwisselende bezetting. Het zijn allen uitstekende musici; ieder van hen bespeelt meer dan één instrument.

Zij doorbreken de grenzen van tijd en ruimte: oude muziek en oude instrumenten worden gecombineerd met jazz en oosterse muziek en moderne c.q. oosterse instrumenten. Daar gaan ze creatief mee om en als toehoorder waan je je nu eens in het oude Napels, dan weer in Oriëntaalse sfeer om vervolgens in een jazzy session terecht te komen. Het beluisteren van deze cd vond ik een aparte ervaring, de ‘drive’ van dit musiceren spreekt erg aan, maar de hele cd achter elkaar is m.i. teveel van het goede. Een betere verhouding tussen gezongen en instrumentale nummers alsmede wat minder uithalen in de klarinet-improvisaties zou wenselijk zijn.

Puristen zullen bezwaar maken tegen een dergelijke mix van stijlen, maar dat blijft een kwestie van smaak. Het is wel eerder vertoond: zo bracht Dave Brubeck in zijn ‘Eurasia’ album (jaren zestig) jazz en ‘Oosters’ samen.

Al met al een onderhoudend, uitstekend gespeeld, goed opgenomen concert. Het boekje bevat toelichtingen en de liedteksten met Engelse en Duitse vertaling.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links