![]() Boeken over muziek (algemeen)
© Gerard van der Leeuw, mei 2025
|
||||
Simon Vestdijk (1898-1971) was zonder twijfel niet alleen een van de grootste en productiefste, maar zeker ook een van de meest veelzijdige Nederlandse schrijvers van de vorige eeuw. Romans, verhalen, novellen, gedichten, vertalingen, essays, aforismen: alles vloeide, ondanks regelmatige perioden van diepe depressies, niet aflatend uit zijn pen. Vestdijk schreef o.a. over poëzie, religie, astrologie en psychologie en maar liefst tien delen verzamelde muziekessays. Onlangs verscheen bij de Statenhofpers voor het eerst sinds lange tijd niet eerder gepubliceerd werk. Acht recensies van concerten in Doorn die kort na de oorlog georganiseerd werden door Herman Passchier (1919-2009 Passchier was niet alleen onderwijzer en pianist, hij had ook een grote liefde voor de natuur. Hij werkte lange tijd op de Werkplaats Kindergemeenschap van Kees Boeke en bij de Nederlandse Radio Unie. Decennialang organiseerde hij de jaarlijkse Mozartdag in Zeist. In de oorlog was hij in Doorn werkzaam bij het Rode Kruis en verantwoordelijk voor het uitreiken van de voedselbonnen. En zo leerde hij via Ans Koster, die om vier in plaats van twee voedselbonnen vroeg, de door hem bewonderde Vestdijk kennen. Op 30 november 1944 stond hij bij hem op de stoep:
De toch echt niet heel erg lange recensies van Vestdijk werden sterk bekort gepubliceerd in de Doornse Courant ‘De Kaap' en Stichtse Courant. En daar was Vestdijk uiteraard niet erg over te spreken: na acht concerten weigerde hij verdere medewerking. En omdat deze recensies tot voor kort uitsluitend bekend waren in hun bekorte vorm, zijn ze ook niet opgenomen in de verzamelde muziekessays.
Vestdijk recenseerde de concerten van woensdag 27 juni, vrijdag 8 juli, vrijdag 12 oktober, vrijdag 9 november, vrijdag 14 december en zaterdag 23 december 1945 en vrijdag 3 februari en vrijdag 8 maart 1946. Herman Passchier werkte als pianist/begeleider aan alle concerten mee. Verder werkten mee: Cisca Hartevelt-van Voorst (viool en alt, Vestdijk vindt haar eerder een mezzosopraan), Sytze Wijma, Han Exel en Eugen Hubarka (viool), Piet van den Hurk, fluit [1]), Marc Rozelaar (cello [2]) en de nog zeer jonge Thea van der Steen (sopraan). Er werden werken uitgevoerd van o.a. Caldara, Pergolesi, Bach, Händel, Scarlatti, Vivaldi, Rameau, Gluck, De Fesch, Telemann, Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Schumann, Mendelssohn, Brahms, Wolf, Chopin, Grieg, Debussy, Kodály en Jean Huré. Ik weersta de verleiding om al te veel uit deze zeer hoffelijk gestelde recensies te citeren: u moet ze natuurlijk zelf lezen. Hier slechts een kort citaat uit de eerste recensie, omdat dat zo mooi sfeer, plaats en tijd karakteriseert.
Het zeer mooi uitgegeven boekje bevat naast de integrale weergave van de recensies ook facsimile's van alle handschriften en typoscripten en van een van de programma's. Ook is een portret van Vestdijk door Karel Kindermans opgenomen. De uitgave is voorzien van een betekenisvol buikbandje. __________________ index |
||||