![]() Boeken over componisten
© Willem Erauw, april 2025
|
||||||
Litouwen Was er in het Litouwenboek uit 2019 al aandacht voor de Litouwse kunstenaar en componist Ciurlionis (1875-1911), drie jaar later verschijnt Van Eeghems biografie van het bij ons onbekende genie: Ciurlionis Mikalojus Konstantinas -Wel en wee van een geniaal kunstenaar (Pelckmans 2022). Met het Litouwse Ciurlionis strijkkwartet toert Kurt Van Eeghem door Vlaanderen om deze geniale kunstenaar op de kaart te zetten. En wie Van Eeghem leest of bezig hoort, kan zich nauwelijks onttrekken aan zijn overtuigingskracht. Met zijn nieuwe boek over de illustere onbekende was Van Eeghem te horen in het VRT radioprogramma De Afspraak in prime time op 6 september 2022. Half Vlaanderen maakte kon toen kennismaken met het genie Ciurlionis. Kurt Van Eeghems presentatie was ook een van de blikvangers of luistertips op het festival OdeGand op 17 september. De Handelsbeurs zat drie maal afgeladen vol bij de drie conference-concerten. Synestheet
Als zoon van een organist kreeg de kleine Mikalojus de muziek met de paplepel binnen en overtrof hij snel zijn vader aan het klavier. Met adellijke steun kon hij studeren aan de vermaarde conservatoria van Warschau en Leipzig. Tijdens zijn muzikale loopbaan begon hij ook te schilderen, schilderijen waarmee hij, meer nog dan zijn composities, opzien baarde. Je moet geen kunstkenner zijn om te zien hoe baanbrekend zijn werk was aan het begin van de twintigste eeuw. Nog vóór Kandinsky of Cézanne wees hij de weg naar de abstracte kunst en werd zijn werk al vóór de Eerste Wereldoorlog in heel Europa erkend als een van de vernieuwers die hoge ogen gooide van Londen tot Sint-Petersburg. Pas laat in de twintigste eeuw herontdekt, kreeg hij in 2013 ook een grote overzichtstentoonstelling in het Gentse MSK. De rusteloze Mikalojus Ciurlionis stierf al op zijn vijfendertigste, gekweld door zijn eigen genialiteit en tomeloze werklust. Van Eeghem doet er in zijn boek alles aan om hem als een even groot componist als schilder te beschrijven. Zijn laatromantische composities waren zeker niet zo vernieuwend als zijn schilderijen, wat hem niet belette een originele klankentaal uit te werken. Niet zozeer in de tonale structuur of als proces in de tijd zijn ze bijzonder, maar wel door hun zogenoemde atmosferische kwaliteit. Eenvoudiger gesteld, Ciurlionis componeert uiterst beeldend. Vooral het mysterieuze, dromerige, mystieke in de natuur, in het Litouwse woud of de Baltische zee, zet hij om in grote imponerende klankstructuren. Hij slaagt er dus in composities als schilderijen te creëren. Omdat hij zo jong stierf, weten we niet hoe hij verder zou zijn geëvolueerd. Misschien had later ook hij een radicale weg ingeslagen, zoals zijn leeftijdsgenoot Arnold Schönberg na diens laatromantische periode. Fenomeen Tijdens het concert, tussen het levensverhaal door, speelde het Litouwse kwartet het enige strijkkwartet van Ciurlionis, een verdienstelijk maar nog traditioneel werk, dat nog niet de originaliteit van zijn latere orkest- of pianowerk in zich heeft. Een reuzegrote reproductie van een schilderij Sereniteit, typerend voor Ciurlionis, diende als decor achter Van Eeghem en de musici. De superlatieven waarmee Van Eeghem het leven en werk van de geniale kunstenaar op het podium van de Handelsbeurs vertelt, zijn wel weerspiegeld in dit uitvergrote kunstwerk, maar minder in de uitvoering van het strijkkwartet in C. Een onevenwichtigheid die ook de gehele vergelijking van Ciurlionis' beeldende en muzikale oeuvre kenmerkt. Ook voor mij was hij een onbekende en ben ik maar wat blij dat Van Eeghem hem uit de vergetelheid heeft gered. Na op zoek te gaan naar zijn schilderijen en heel wat werken te hebben beluisterd, trek ik mijn eigen conclusie. Geniale baanbrekende schilder, bijzondere en originele componist. Door de synesthetiek blijft hij een fenomeen, dat zeker. Dat dacht ik ook te horen van een dame die voor mij de zaal verliet. “Wat een fenomeen!”. Ze heeft het begrepen, dacht ik tevreden. Maar ze zei er nog iets bij: “Wat een fenomeen, die Kurt Van Eeghem!” index | ||||||