![]() Boeken over muziek (algemeen)
© Gerard van der Leeuw, juli 2019
|
||||||
Na boeken als De duizelingwekkende jaren (over de jaren 1900-1914 in Europa), Het verdorven genootschap (over de radicale Verlichtingsdenkers), Wat op het spel staat (over de klimaatverandering, digitalisering en ons ongebreidelde consumentisme) en romans, waaronder Bij storm aan zee, schreef Philipp Blom een boek over de herkomst van zijn tweede (de eerste werd gestolen) viool:
Ooit wilde Philipp Blom, zoon van een Nederlandse pianiste die les gaf in Detmold violist worden. Maar hoe hij ook studeerde, hij wist dat hij nooit de top zou bereiken en werd historicus. In dit boek combineert hij op uiterst aanstekelijke wijze zijn liefde voor de muziek met zijn historische kennis en aandacht voor details. De reis begon met een opmerking van de man van wie hij het instrument kocht:
Aldus begint Philipp Bloms zoektocht naar de maker van zijn viool in Füssen, het Duitse stadje in de Algäu, dat velen bekend zal zijn omdat het op een steenworp afstand ligt van de toeristische trekpleister slot Neuschwanstein. Hier hebben in de loop der eeuwen honderden luit- en vioolbouwers gewoond en gewerkt. Niet voor niets vinden we hier op de Brotmarkt een standbeeld van de luit- en vioolbouwer Caspar Tieffenbrucker (1517-1571). In het Museum der Stadt Füssen wordt uitvoerig aandacht besteed aan Füssen als stad van instrumentenbouwers. En die reis voert hem zoals de titel van het boek - een knipoog naar Goethe - al aangeeft, naar Italië, meer bepaald naar Milaan en Venetië. Het is denkelijk Philipp Bloms meest persoonlijke boek geworden, met prachtige passages over de vreugde van het musiceren, zijn teleurstellingen en de relatie met zijn vader. Philipp Blom moet een zekere verwantschap gevoeld hebben met de onbekende maker van zijn viool, die immers vanuit Füssen moet zijn begonnen aan een gevaarlijke reis naar een onbekend land waarvan hij de taal niet sprak. Ook Philipp Blom, die overigens voortreffelijk Nederlands spreekt, spreekt naar eigen zeggen al zijn talen met een accent, zelfs zijn Duits heeft in de loop der jaren een flink Weens accentje gekregen. Je komt al lezende veel te weten over het enorme vakmanschap van de vioolbouwers, maar ook over arbeidsmigratie, de werkverdeling in de ateliers, over de ellende van de Dertigjarige Oorlog, de beginnende industrialisatie, over het ook toen al door de toeristen platgelopen Venetië, over de intieme relatie tussen speler en instrument. Een boek dat, ook als je het niet altijd met de schrijver eens bent - zijn wel erg negatieve opvattingen over Vivaldi bijvoorbeeld - je tot denken aanzet. Het boek is mooi geïllustreerd en prima uitgegeven.
__________________ Ga naar de website klara.be en vervolgens naar herbeluister. Zoek naar Een Italiaanse reis en u vindt daar een viertal (!) uitzendingen met Philipp Blom en presentatrice Katelijne Boon. Net als in het boek begint de reis in deze serie in het Duitse Füssen. index |
||||||