Audiotechniek Master Quality Authenticated © Aart van der Wal, februari 2017
|
||||
Voor de muziekliefhebber is audio niets anders dan het 'transportmiddel' om thuis of onderweg naar muziek te kunnen luisteren. Voor de audiofreak kan het net even anders liggen: dat het de muziek is die als vervoermiddel dient om naar audioapparatuur te luisteren. De audiofreak is in het algemeen het beste gebaat bij het speciaal voor deze doelgroep bedoelde audiotijdschrift. De muziekliefhebber bij het muziektijdschrift (al kan hij het misschien best zonder stellen). In een vorig artikel heb ik uitgelegd dat er op het gebied van audiokwaliteit niet of nauwelijks serieuze vooruitgang is geboekt. Ik had geen exacte peildatum voor die stelling bij de hand, maar veiligheidshalve hield ik het op de laatste tien jaar. Natuurlijk volgde er een stortvloed van reacties in de trant van 'dat is niet waar'. Goed bedoeld, maar de technische onderbouwing ervan ontbrak. Of die werd in het vooruitzicht gesteld maar kwam nooit. Wel werd in de post herhaaldelijk de 'digitale winst' als argument genoemd, waarbij gemakshalve over het hoofd werd gezien dat die 'winst' niet bestaat. Per saldo gaat immers niets boven analoog en gebeurt er in het digitale domein niets anders dan de implementatie van allerlei verschillende bewerkingsprocessen die uiteindelijk weer terug (moeten) voeren naar het oorspronkelijk ingevoerde, analoge signaal. Van analoog naar digitaal (A/D), van digitaal naar analoog (D/A). Wie er meer in wil zien gelooft in sprookjes. Digitaal geluid bestaat niet. Behalve in reclames natuurlijk ('listen to the best digital sound'). Digitale techniek is procestechniek, niets minder, maar ook niets meer. Een digitale luidspreker kan alleen 'spreken' als er eerst conversie van digitaal naar analoog heeft plaatsgevonden. We spreken, spelen en zingen analoog, we horen analoog. Iedere microfoon pikt ieder geluid analoog op. 'Masters' MQA Het Britse audiomerk Meridian bedacht een oplossing. De data waarin de hoge resolutie-informatie is verankerd worden binnen het gegeven frequentiebereik van de oorspronkelijke opname niet verplaatst of aan compressie (zoals bij mp3) onderworpen. maar in hun originele vorm naar een onhoorbaar niveau getransfereerd. Het signaal blijft daarbij onaangetast, filtering kan achterwege blijven. Meridian spreekt zelf van het dusdanig 'vouwen' of 'plooien' van het muzieksignaal dat dit proces niet meer waarneembaar is. Het komt in zijn rudimentaire vorm neer op het algoritmisch coderen van het opnamesignaal en daarna weer algoritmisch decoderen van het weergavesignaal. Bijkomend voordeel van deze techniek is dat er geen 'formatenoorlog' ontstaat: iedere cd-speler kan MQA afspelen: hij 'ziet' gewoon de zo vertrouwde 16bit, 44,1kHz. Alleen een speciaal voor dit doel gemaakte (MQA)speler is kan de MQA-informatie 'ontdekken', herleiden. in de (oorspronkelijke) hoge resolutie uitpakken en weergeven. 'Living apart together', zoals we dat van SACD kennen. Het bijkomende nadeel van meer ruis in MQA-bestanden als die met een gewone speler worden afgespeeld is theoretisch van aard: er zal, denk ik, niemand zijn die dit kan waarnemen. Terwijl er nauwelijks een opname te vinden zonder eigen ingebakken stoorniveau (minstens zo'n 25dB, meestal zelfs meer). Om toch een kwaliteitsduiding te geven aan het MQA-systeem heeft men bij Meridian de stelling betrokken dat allerlei vormen van (analoge en digitale) filtering en tijdfouten tot onwenselijk bijproducten leidt: 'Time Domain Blurring'. Het woord zegt het eigenlijk al: door al dat gefilter in het tijdsdomein, de grote boosdoener in het digitale signaalpad, ontstaat maskering die precieze muziekweergave in de weg staat. Deze 'afbraak' van het oorspronkelijke signaal heeft de industrie getracht tegen te gaan door een combinatie van zeer snelle bemonstering en aangepaste filtering (met een uiterst nauwkeurige klok als vanzelfsprekendheid). Daar zitten zowel een stevig prijskaartje en een dito bestandsgrootte als allerhande beschermingsconstructies (om de exclusiviteit ervan te waarborgen) aan vast. Wat blijft is het probleem van de 'herkenning': is wat wordt gehoord wel of niet het oorspronkelijke studiosignaal en zo ja, wat is de invloed van de techniek erop geweest? Artistieke exclusiviteit is nu eenmaal van een geheel andere orde dan technische exclusiviteit. Van de cd kunnen we in ieder geval zeggen dat het technisch model ervan is verouderd. Het business model bestaat nog steeds, in volle glorie zelfs. Niemand had tien jaar geleden kunnen bevroeden dat vandaag de dag op wereldschaal nog steeds duizenden nieuwe, conventioneel gemaakte cd's op de markt worden gebracht (en dus ook blijkbaar worden gekocht). Misschien speelt hier mee dat sinds de digitale 'natuurwetten' van Nyquist-Shannon er het nodige is gebeurd. De bemonsteringstechniek kon sterk worden verbeterd en er kwam meer aandacht voor het feit dat naarmate frequenties hoger worden - dat is evengoed een natuurwet - zij minder energie vragen (hoe hoger de frequentie des te minder spectrale dichtheid; in de fotografie: zwarting). Dit kan worden opgeteld bij de 'wapenfeiten' van het Meridian-duo Bob Stuart en Peter Craven, de bedenkers van MQA en tevens degenen die het tot praktische toepassing hebben verheven. Het werd ook wel tijd, want de in haar wezen gemankeerde filtering dateert reeds vanaf het begin van de opmars van de cd en er is nooit iets beters voor in de plaats gekomen. Tot MQA verscheen. Waarheid of verdichtsel? Dat ik hier beweer dat MQA een significante verbetering is ten opzichte van al het voorafgaande is evenveel waard als dat u dat thuis niet kunt reproduceren. In die zin kan de waarheid voor de een als verdichtsel gelden voor de ander. Het zijn echt de eigen oren en niets anders die ook voor de 'beleving' van MQA bepalend zijn. Wie het waarneemt zal MQA als een interessante ontwikkeling beschouwen. Na een test met behulp van de Mystek Brooklyn DAC staat voor mij vast dat de kwaliteit van MQA dusdanig is dat het pure analoge domein weer realistisch hoorbaar wordt. Dat maakt het volgens mij zelfs nodig dat MQA in de toekomst standaard wordt ingebouwd. Dat zou op basis van de door Meridian gepatenteerde software zeker mogelijk moeten zijn. De slotconclusie moet in ieder geval zijn dat MQA een niet geringe verbetering in het signaalpad van bron naar huiskamer teweegbrengt. Digitaal en analoog kruipen aldus steeds dichter naar elkaar toe... https://www.meridian-audio.com/en/about-meridian/news-events/ http://archimago.blogspot.nl/2017/02/comparison-hardware-decoded-mqa-using.html index | ||||