audioapparatuur

2 + 2 = 6:

Terrazzo Art Fidelity Synergie luidspreker

 

© Aart van der Wal, juni 1994

 

Na de geslaagde Cadans 3 en 5 brengt TAF nu de Synergie op de markt, een passieve luidspreker in de prijsklasse van rond de 1500 gulden. Treffend daarbij is dat de Synergie ettelijke luidsprekers in deze prijscategorie bijna moeiteloos naar het tweede plan verwijst. En dat is een wapenfeit dat je niet iedere dag tegenkomt.

De ontwerper paste wederom die unieke combinatie toe van beton en polymeer (polycrete, het huisrecept dat angstvallig wordt bewaard) en dat levert, naast het nodige rekenwerk, een behuizing op die grotendeels afrekent met staande golven en kleuring door ongewenste resonanties. Het bij de meeste dynamische luidsprekers toegepaste en op de essentiële plaatsen nog extra verstevigde MDF-board dempt weliswaar de resonanties in het midden en laag, maar, vergeleken met TAF's polycrete, duurt het aanmerkelijk langer alvorens zo'n kast weer tot rust komt. Naarmate daarvoor meer tijd nodig is, zal bij specifieke frequenties de eigen bijdrage van die behuizing ook groter zijn. Eenvoudige pulsmetingen tonen dit al snel aan. De gemeten vervorming wordt niet door kastkleuring, maar door de conusbewegingen veroorzaakt en ligt op een laag niveau: tussen 80 en 200 Hz echt niet meer dan 1,5 % (bij het gangbare MDF is ca. 4 % geen uitzondering). De belastbaarheid is groot: nominaal 100 Watt en bij kortstondige pieken 160 Watt. Met een gevoeligheid van rond 88 dB (2,83 V) is de Synergie geschikt voor versterkers van tenminste nominaal 2 x 50 Watt.

Akoestische aanpassing

De 96 cm hoge kast van het basreflex-type met een inhoud van ruim 20 liter herbergt een vloeistofgekoelde 26 mm tweeter met zijden dome (Vifa D27TG-35-06) en een tamelijk stijve polymeer midden/laag eenheid van 17 cm (Vifa P17WJ-700-08), beide door TAF enigszins gemodificeerd. Dit tweeweg-systeem kan op twee manieren aan de akoestische omgeving worden aangepast. Voor het hoog is er aan de achterzijde een schakelaar van puur zilver met een afdekkapje van neopreen, met een zelf instelbaar regelbereik van + en - 2,5 dB (op- of aflopende curve van ca. 2 tot 10 kHz, die vervolgens tot 20 kHz bijna recht blijft). De laagweergave kan worden aangepast met behulp van de los bijgeleverde vier pijpjes van verschillende lengte.

Filter

Er is overvloedig gebruik gemaakt van hard wiring zonder printplaat door alle verbindingen eerst af te knellen en vervolgens, alleen waar echt nodig, te solderen. Op die manier worden niet minder dan 22 soldeerverbindingen uitgespaard, met als bijkomend effect dat de overgebleven soldeerpunten nog zuiverder zijn. De spoelen zijn van de hoogst denkbare kwaliteit en haaks op elkaar gemonteerd. De verbindingen zijn van dezelfde orde: verzilverd, zuurstofvrij koperdraad met teflon-isolatie. De wisselfrequentie ligt gunstig, bij ca. 2 kHz, met een afval van 12 dB per octaaf voor het laag en 18 dB per octaaf voor het hoog. Op het steile verloop valt niets aan te merken.

Muziek

Na een paar uur 'inspelen' scoort de Synergie hoog in alle categorieën: kamermuziek, opera, oratorium, symfonisch repertoire en gesproken woord. De beide celloconcerten van Haydn (L'Oiseau-lyre 414615-2) klonken uiterst transparant, met rustige, doorzichtige strijkers en de beurtelings droge en warme barokcello van Coin goed gedoseerd in het ruime opnamekader. Zeer overtuigend was ook de onlangs door mij besproken cd met de stralende mezzo Borodina en de werkelijk verbluffend fraaie, diepbronzen pianoklank van Gergieva in romances van Tsjaikovski, eminent gebalanceerd door Onno Scholze (Philips 442013-2). Dit soort opnamen doet veel kleurende luidsprekers toch snel verbleken! De Synergie weet ook zeer genuanceerd om te gaan met het fijnzinnige koloriet van Messiaens Turangalila-symfonie (Decca 436626-2). In het openingskoor van Bachs Johannes-Passion worden de pittige sss-en (Herr, unser Herrscher) niet extra geaccentueerd en treffen de uiterst doorzichtig weergegeven instrumentale bijdragen in een sublieme akoestiek. Een 'gemene' opname wordt niet vriendelijk weergegeven en zo hoort het ook! Het in deze kolommen veelvuldig aangehaalde, zachte orgelpedaal in Respighi's Via Appia (Decca 410145-2) is op goede sterkte en dat is in dit formaat geen geringe prestatie. Het laag blijft strak en goed gedefinieerd: de lage strijkers in het andante van Beethovens vierde pianoconcert (Philips 416144-2) hebben een warme gloed met een zeer kernachtig, stevig fundament, maar missen de boemerigheid en het wolkerige dat menige luidspreker in deze prijsklasse helaas demonstreert.

Vergelijking

De TAF Cadans 5/II (f. 3750,-) biedt in het laag nog grotere soliditeit en loopt ook verder door (orgel!), maar daarentegen is het midden/hoog van de Synergie net een spoortje transparanter (slechts een handjevol opnamen toont dit overigens aan). In dit bereik komt de weergave wel erg dicht in de buurt van de elektrostaat! De B&W 802/III (ca. f. 4500,-) wint ook in het laag, maar is in het middengebied weer wat vriendelijker (niet beter of slechter, maar ànders!).

Conclusie

Een veelzijdige, uitstekend presterende luidspreker met een 'design' uiterlijk, fraai en degelijk afgewerkt, met hoogwaardige elektronische componenten en een praktisch ongekleurde weergave. De Synergie slaat moeiteloos een brug tussen kunstenaar en toehoorder, dringt zich niet op en mist de vele nare eigenschappen die een luidspreker tot een hinderlijke tussenschakel kyunnen degraderen. De de elkaar versterkende componenten doen volledig recht aan de naam: dit is synergie in optima forma. U koopt voor f. 1650,- een luidspreker die jarenlang luisterplezier garandeert.

 

___________________________________
Fabrikant: Terrazzo Art Fidelity, Oss. Tel. (04120) 33111.
Prijs: f. 1650,- per stuk in Terrazo-uitvoering (in div. andere uitvoeringen v.a. f. 1350,- per stuk).


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links