Audio-apparatuur

Kenwood DM-9090 minidisc recorder

 

© 1998 Aart van der Wal

 

De strijd tussen dcc en md is inmiddels in het voordeel van de laatste beslecht. Een bewijs temeer dat de consument zich door de fabrikanten niet iets laat opdringen dat hij niet wil. Sony, de bedenker en gangmaker van het md-concept, weet natuurlijk heel goed dat voor een goede marktwerking concurrentie essentieel is. Licenties openen daarvoor de weg. Licentiehouder Kenwood bracht onlangs een schitterend md-deck uit en plaatste zich daarmee prompt in de hoge regionen van dit medium.

Centraal staat de op een gewone volumeregelaar lijkende, multifunctionele draaischijf, de primus inter pares bij het knippen en plakken, verplaatsen, wissen, splitsen en combineren van de opgenomen fragmenten. Daarmee zijn we gelijk bij de meest geprononceerde mogelijkheid van minidisc aanbeland: dat u de Endfassung (vrij naar Bruckner..) geheel naar eigen hand kunt zetten op een tijdstip dat het u schikt. Zo maakt u van een allegaartje een hecht geheel en worden storende elementen (applaus, bijgeluiden, reclameteksten), te lange pauzes, enz.) moeiteloos verwijderd. Die uiteindelijke versie kan natuurlijk later op dezelfde manier weer worden gewist of gewijzigd. Kortom, een elektronisch én muzikaal perpetuum mobile waarmee naar hartelust de kunst van het editen kan worden beoefend.

De overige toetsen en regelaars spreken gemakkelijk aan en zijn logisch op het frontpaneel en de afstandbediening gegroepeerd: record/input (digitale of analoge lijningangen), monitor (afluisteren van ingangsbron), fade/delete, edit/space (montage), title input/search (invoeren van en zoeken naar tekst), record mode (opnamefuncties), record level/balance (instellen analoog opnameniveau en balans), phones/level (hoofdtelefoonaansluiting met volumeregeling), auto/manual (tracknummers automatisch of handmatig aanbrengen), repeat (herhaald afspelen van tracks), timer (tijdinstelling voor opname of weergave, mits u over een audiotimer beschikt) en tenslotte de van de cd-speler bekende functies. De a.b. bevat daarnaast nog extra mogelijkheden zoals random (willekeurige weergave van tracks), meter mode (twee verschillende afleesniveau's) en time display (verstreken en resterende tijd, enz.)

Het werkt vlekkeloos, met als enig puntje van kritiek dat in de stand auto tijdens opname al na slechts twee seconden stilte een nieuwe track wordt bijgeschreven. Vijf seconden lijkt mij daarvoor toch het absolute minimum. Later kan dit wel weer worden gecorrigeerd, maar dat kost tijd en moeite.

CD-kwaliteit in klein formaat

De DM-9090 is optimaal uitgerust met de modernste atrac-versie (datareductie) en 24-bit d/a-conversie, terwijl voor opname 16-bit (cd-formaat) in 20-bit resolutie wordt omzet (Kenwoods d.r.i.v.e.-patent). Het zal allemaal best, maar het enige dat relevant is voor de muziekliefhebber, is de vraag of er hoorbaar verschil is tussen het origineel (de analoge of digitale bron) en de eerste kopie (md).

Bij vergelijking tussen bron (cd) en kopie (md) met als basis een cd-speler van rond de zevenhonderd gulden en verder zeer goede weergaveapparatuur zijn verschillen te horen die ten gunste van die cd-speler uitvallen. Met zeer goede cd-spelers wordt het verschil groter. Neem dan ook nog een kritische opname (Thomas Tallis Scolars op Gimell) en er is met de DM-9090 hoorbaar minder ruimte en laag, terwijl de van nature zo transparante stemmenweefsels en harmonische texturen minder doortekend zijn.

Gij zult niet...

Het Serial Copy Management System in de vorm van een minuscule chip zorgt ervoor dat slechts éénmalig een rechtstreekse digitale kopie van een digitale bron kan worden gemaakt. Het a.h.w. doorgeven van digitale kopieën wordt daardoor onmogelijk gemaakt. Dat is prettig voor de bescherming van de auteursrechten, maar tamelijk vervelend voor de consument.

Minidisc is bovendien een apart medium en formaat in een tamelijk geïsoleerde positie en die eigenschap komt u in bijv. de auto, maar ook bij de tweede stereoinstallatie thuis (in de slaapkamer, op de eerste verdieping o.i.d.) keihard tegen: zónder md-speler is met een md-schijfje niets te beginnen. De uitvinders hadden de muziekwereld meer plezier gedaan als zij de talloze mogelijkheden van minidisc in het normale cd-formaat hadden gegoten. Dan had atrac bovendien nooit het licht hoeven te zien en waren we ook verlost geweest van de klein-duimpje-achtige afmetingen van md, waardoor het aanbrengen van teksten op het doosje met bijna geen pen te beschrijven is.

Conclusie

De Kenwood DM-9090 acteert qua klank, bedieningscomfort en bewerkingsmogelijkheden (editing!) op hoog niveau en is met recht het vlaggeschip. De veelzijdigheid wordt nog eens benadrukt door de automatische omzetting van 32 en 48 kHz bemonsteringsfrequenties (DAT, satelliet) naar 44,1 kHz (cd- en md-standaard).

Ik vind zo'n minidisc-recorder vooral ideaal gereedschap voor de band- en lp-enthousiast die (een deel van) zijn collectie naar een beter hanteerbaar en slijtvast formaat wil overbrengen. Maar ook diegenen die radiouitzendingen willen vastleggen, komen natuurlijk geheel aan hun trekken. Er is geen analoog cassettedeck ter wereld dat tegen md op kan. Analoge band is uit, minidisc is in!


Kenwood DM-9090 minidisc-recorder: f. 1333,-
Importeur: Kenwood Electronics Europe bv, Uithoorn (tel. 0297 56 87 21)


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links