Audioapparatuur Een nieuwe referentie? (3) Het verhaal van MartinLogan © Ad Speksnijder, december 2021
|
||||||||||||||||||||
Alweer deel 3 in deze serie. De oplettende lezer heeft mogelijk een minimaal verschil met de vorige titels opgemerkt. Hoe klein op zichzelf ook, daarin ligt wel een significant auditief effect. Ik ga proberen dat kort en bondig (lastig voor mij) toe te lichten. Eerst een terzijde: Misschien heeft u voorgaande twee recensies niet gelezen. Dit artikel kan in principe prima zelfstandig gelezen worden, maar misschien is het leuker om de verhaallijn vanaf het begin tot nu te volgen. Klik hier voor deel 1 en hier voor deel 2. Uw eigen oren Audioquest-2 voedingsverbeteraar Zoals ik al eerder schreef: 'the magic happens in the mix'. Als je eenmaal hebt besloten je audioset op te bouwen uit losse componenten, kan de reis naar de perfecte match tussen die componenten beginnen. Daarbij spelen vaak, zo niet altijd, subjectieve aspecten de hoofdrol. Maar dat is op zich geen probleem, sterker nog, laat u zich vooral leiden door uw eigen oren en door wat uzelf aangenaam vindt om naar te luisteren. De Doelen-akoestiek zult u nooit in uw huiskamer krijgen, evenmin past er een orgel in. Nogmaals: het gaat om het creëren van de illusie. En daar helpt de ene set beter bij dan de andere. Dat kun u veilig, als objectief vastgesteld, aannemen. Laatste upgrade Nu weer even terug naar vermogen: mijn initiële gedachte was: vermogen is ook niet alles. Soms sta je versteld van de prestaties van een laagvermogen-versterker. Zo heb ik eens een 6W buizenversterkertje op een paar Klipsch Herresy IV gehoord. Indrukwekkend was dat. Ja, ik weet dat het rendement van deze luidsprekers hoog is, maar toch: 6W! Helaas, in mijn geval leek de 35W buizenbak niet toereikend om de Martinlogan's echt onder controle te houden en werd niet het volledige potentieel van deze giganten benut. Conclusie: de hand aan de ploeg! Op naar een andere versterker. Maar, waar te beginnen? Het internet wordt werkelijk overspoeld met audioapparatuur. En, als je de reclame moet geloven, allemaal adembenemend, ongekend, ongeëvenaarde kwaliteit, etc. Was dat maar waar; dan maakte het waarschijnlijk niet zoveel uit wat je koopt. Omdat het niet waar is dus allereerst een shortlist gemaakt op basis van deskstudie en vervolgens de dealers benaderd voor een luistersessie ter plaatse. Ook al kon dat in geen van de gevallen in combinatie met mijn MartinLogans, het stelde mij wel in staat om de geselecteerde versterkers onderling te vergelijken. Dat gaf een flinke reductie van de opties, wat ook de bedoeling was. De versterkers die echt indruk maakten heb ik uiteindelijk thuis aan de tand gevoeld; toen uiteraard wel op de nieuwe elektrostaten. Op zich een hele leuke en leerzame exercitie en dan pas constateer je dat qua klankmatige kwaliteit de ene combinatie van componenten nou eenmaal een groter succes is dan de andere. Waar maar mee is gezegd dat je moeilijk kunt spreken van de beste versterker, zonder dit in een specifieke context te doen. Grote indruk maakte de combinatie MartinLogan - NuPrime, een tot dat moment voor mij volstrekt onbekend audiomerk. Ik zal niet op de klankmatige indrukken vooruitlopen, maar u eerst even wat verder meenemen in de ontwerpfilosofie van NuPrime en een aantal andere wetenswaardigheden. NuPrime's slogan is: Beyond Ordinary. De ambities zijn dus groot. Iets over NuPrime De productlijn van NuPrime bestaat uit: Versterkers Binnen al deze producten streeft NuPrime ernaar zes klankmatige, erbij-zijn-illusie-bepalende eigenschappen van een audiocomponent te perfectioneren. Om dat voor één, of misschien twee, hooguit drie eigenschappen te realiseren, is al een tour de force op zich, maar zes! eigenschappen perfectioneren. Ga er maar aan staan. Onderstaand een korte toelichting op deze zes eigenschappen en hoe die door NuPrime zijn gedefinieerd. Resolutie Geluidsbeeld Snelheid Bas Goede audio is niet per se grote audio. Extra materiaal staat misschien wel indrukwekkend, maar het maakt onnodig duur. Als u verstandig koopt, hoeft u geen fortuin uit te geven om qua prestaties een hoog niveau te realiseren. Tot zover een inkijkje in de ontwerpfilosofie/ambitie van NuPrime. Wat gaat er thuis beluisterd worden? Via Aart (die heeft nog steeds een behoorlijk dealernetwerk) kwam ik op het spoor van René Degens van Dimex, o.a. importeur van NuPrime. Kijk, en hier manifesteerde zich weer het belang van een deskundig en onafhankelijk advies. Er werd niet meteen gevraagd naar budget, welnee. Wel: wat is in de huidige set, de aanleiding voor dit initiatief; Na dit 'vragenuurtje' bleek al snel dat we maar niet teveel in een keer in de setup moesten veranderen omdat het dan achteraf lastig zou worden elk component op zijn merites te beoordelen. Maar, zo stelde René mij gerust, ik breng je wel een complete vervanging van je set, zodat je stapsgewijs kunt experimenteren en zo zelf kunt beoordelen wat elk element in de keten doet. Zo gezegd zo gedaan, een week later werd een kofferbak vol dozen met nieuwsgierigmakende inhoud netjes thuisbezorgd. Ik had het geluk dat de componenten al ingespeeld waren en kon dus meteen van start met uitpakken, aansluiten en luisteren. Dat ging ongeveer zo: Als eerste werd de PrimaLuna vervangen door een AMG-PRA (voorversterker) en een AMG-STA (stereo eindversterker) Beide componenten zijn qua engineering uiteraard op elkaar afgestemd, maar kunnen ook prima standalone worden aangesloten op andere randapparatuur. De voorversterker AMG-PRA Het frontpaneel is weliswaar misschien wat sobertjes, maar als je goed kijkt, een ontdek je een sterk staaltje raffinement. Geen geplakt logo, geen opgezette randjes. Het frontpaneel is uit een stuk, 15mm dik, gefreesd aluminium, naar ik vermoed op een vierassige CNC-machine. Op het front de schakelaar voor aan/uit, bronkeuze, volume (indrukken >=3 sec voor in- of uitschakelen en kort indrukken voor ingangskeuze, of draaien voor de volumeregeling). Een tuimelschakelaar rechts voor het instellen van de fase. Dat kan erg handig zijn in combinatie met andere eindversterkers. Tuimelschakelaar links voor gainkeuze. Geheel links een instelbare 'Active Low Frequency and Harmonic Gain' in vier stappen. Zie dit als een zeer geavanceerde, digitale, versie van de antieke "Loudness-knop". Zo worden de lage tonen, op vier niveau's, instelbaar. Vooral als deze set wordt gecombineerd met monitor luidsprekers die van nature niet veel laag produceren, is dat en erg handige optie. Leuk detail zijn de hele kleine perforaties waarachter led's zijn gemonteerd die die informatie geven over aan/uit, volume en ingangskeuze. Aan de achterzijde: netvoedingsingang, Aan-Uit schakelaar, 1x XLR-ingang en uitgang, 3x RCA-ingang en 1x RCA-uitgang Aan de achterzijde: netvoedingsingang, Aan-Uit schakelaar, 1x XLR-ingang en uitgang, 3x RCA-ingang en 1x RCA-uitgang. De bijgeleverde afstandsbediening is verrassend luxe, voelt solide aan, maar ligt niet echt lekker in de hand. Ook moet je bij het bedienen van de AMG PRA via de afstandsbediening, nauwkeurig richten, anders reageert de voorversterker niet. De bijgeleverde handleiding stelt een beetje teleur. Negen pagina's met Non-Disclosures, Declarations, Safety Instructions en Limited Warranty and Limitation of Liabilities. en vier pagina's over de voorversterker zelf. Wat mij betreft kan dit voor zo'n premiumproduct een stuk beter. Licht bijvoorbeeld toe wat Loudness compensation doet, wanneer High Gain en wanneer Low Gain, wat doet Phase invert, wat niet? Etc. Komt nog bij dat een pagina tijdens het ter perse gaan waarschijnlijk niet in het bronbestand aanwezig was, waardoor deze als los inlegvel is toegevoegd. Het doel voor de AMG PRA was om een analoge voorversterker te ontwerpen en produceren die uitblinkt in zijn hierboven genoemde eigenschappen. Naast de 1MO ingangsimpedantie werden verschillende nieuwe ontwerpconcepten ontwikkeld en toegepast in de AMG-PRE om de beste analoge inputs te verkrijgen. Kan ik allemaal opschrijven, snapt bijna niemand (ik ook niet). Voor de geïnteresseerden: Zie Technologie van NuPrime Technische doopceel De stereo eindversterker AMG STA Frontzijde: Aan-Uit schakelaar. Technische doopceel Tot zo ver de technische kant en de look&feel. Het wordt hoog tijd voor muziek! Met toch wel een beetje weemoed verwijder ik de PrimaLuna uit de setup en vervang die voor de AMG-PRA en 1x AMG-STA. Zoals al opgemerkt is het aansluiten van spades op de speakerterminals niet bepaald eenvoudig. In mijn geval was de oplossing de luidsprekerkabel te voorzien van banaanstekkers. Na polariteitscontrole van de voedingskabels, alles netjes aangesloten en het geheel de tijd gegeven om op temperatuur te komen. Dat wachten viel niet mee, zo nieuwsgierig was ik. Er speelde maar één vraag door m'n hoofd: hoe zou het klinken? En dan is het zo ver: welke track gaat er als eerste afgespeeld worden? Klassiek, Singer-songwriter, Folk, Wereldmuziek? Na veel wikken en wegen werd het uiteindelijk 'Nihavent' uit het album Paris - Istanbul - Shanghai van Joël Grare. Grare is een percussiespeler/componist en volledig autodidact. Opgegroeid met rock en een geboren improvisator. Hij kan ritme uit de meest ongewone objecten tot klinken brengen. Mede dankzij zijn samenwerking met makers zoals Eric Métiver, die de 'Trompiki' voor hem uitvond. Muziek uit een PVC-buis De eerste klanken, die ik inmiddels zo goed ken. De impact van het slagwerk overdonderde me eerlijk gezegd. Wat een realistische reproductie is dit zeg! Dan volgt op 40 sec. de teorbe (luit met lange hals, zeg maar) die schoon en vrij, met een griezelige realiteit in de kamer staat. Als later op 1 minuut en 6 sec. de erhu (tweesnarige Chinese viool) strijkend inzet, staat het kippenvel me op de armen. Dit is zonder overdrijven het beste wat ik ooit in huis heb gehad. En dat is uiteraard ook deels te danken aan de opnamekwaliteit die het Franse muzieklabel Alpha weer subliem heeft afgeleverd. Complimenten aan Alban Sautour dit dit in 'gewoon' 44kHz-16bit produceerde. Geen moment het gemis van een 'highresolution' opname! Stemmen live, hoe zou dat klinken? Vooruit, Mozart dan maar. De keus valt op Die Zauberflöte en daaruit de dialoog waarin Tamino even de weg kwijt is: 'Wo bin ich?' Iedereen die deze opname heeft gehoord, weet dat de zaalakoestiek zeer realistisch overkomt. Maar ook plaatsing en kwaliteit van de opname zijn bijzonder goed. Je hoort hoe stemmen, gehijg en voetstappen zich verplaatsen en krijgt echt een idee van de afmetingen van de concertzaal. Het fluitje dat inkomt hangt trillend als een leeuwerik in de lucht. Via deze setup is dat niet anders, sterker nog, sluit je ogen en verbeeld je dat je een kaartje hebt gekocht en op een prima plek in de zaal zit.. Schitterend! Dan naar Jazz. Rachelle Ferrell, Live In Montreux, met het nummer 'My funny Valentine'. Als u Rachelle een beetje kent weet u dat haar stembereik behoorlijk groot is. Ook heeft zij een volumevermogen waar je 'U' tegen zegt. Op de PrimaLuna klonken de grote uithalen van Rachelle (met name 0p 7 minuten en 45 sec. wat vervormd, geknepen en schel. Daar is nu geen spoor meer van over. Ook de overige instrumenten, basgitaar, percussie en piano, zijn haarscherp (qua definitie dan..) in beeld. Kan niets anders zeggen dan petje af voor NuPrime. Maar hoe zit het met de laagcontrole? Daar heb ik wel wat voor in huis. Wat dacht u van stevige orgeltoccata van Bach? De opname en het stuk dat ik ook in deel 2 van deze serie heb gebruikt. Back to BACH, Famous organworks, Kei Koito. Hier kies weer het eerste stuk, de Toccata & Fuga in d (Dorian), BWV 538, zoals de muziek op het gehele album opgenomen in de Groningse Martinikerk. Via de PrimaLuna was het al genieten, maar daar ontstond wel de indruk dat het net teveel gevraagd was. Met name gebrek aan controle in het laag en klankzuiverheid in het hoog. Nou, ik kan u verzekeren, daar was in geen enkel opzicht npg iets van te herkennen. Controle, strak, groots geluidsbeeld, ragfijne doortekening. De 16' prestant was duidelijk als zodanig te onderscheiden. Kijk, dat is echt laag. Een zeldzame mooie ervaring. Sluit je ogen, visualiseer de Martinikerk en je bent er, schreef ik eerder. Klopt dat? Nee, natuurlijk niet, het blijft een benadering. Maar, wat voor een benadering. Bach en Koito, een hemelse combinatie. ("Magic happens in the mix" zou hier wel heel misplaatst zijn..) Eindoordeel En dan de prijzen. Ja, dat maakt het allemaal nog veel leuker. Kijk, het is alles bij elkaar wel serieus geld, maar wat je daar voor terug krijgt. Dat evenaren gerenommeerde High-end versterkers pas tegen het 3 of 4-voudige van de prijs van deze NuPrime producten. En als u mij niet gelooft, ga zelf luisteren! Klik hier voor de NuPrime-prijslijst per 1 mei 2021 Voor interessante achtergrondinformatie kunt u terecht op de site van NuPrime of importeur Dimex. Nawoord index |
||||||||||||||||||||