Actueel Kate Moore wint als eerste vrouw ooit de Matthijs Vermeulenprijs
© Thea Derks, november 2017
|
||
Kate Moore wint als eerste vrouw ooit de Matthijs Vermeulenprijs Op zaterdag 2 december krijgt de Australisch-Nederlandse componist Kate Moore (1979) de Matthijs Vermeulenprijs voor haar compositie The Dam. Het prijzengeld bedraagt € 20.000, beschikbaar gesteld door het Fonds Podiumkunsten. De prijs werd in 1972 ingesteld en vernoemd naar de Nederlandse componist en criticus Matthijs Vermeulen (1888-1967). Tot nu toe ging hij steevast naar mannen, sommigen kregen hem zelfs twee keer. Moore ontvangt hem zaterdag als eerste vrouw ooit. Dat gebeurt tijdens het Festival Dag in de Branding in Den Haag, in het Korzo Theater. Haar stuk wordt daar aansluitend uitgevoerd door het ad hoc ensemble Herz. Kate Moore koppelt repetitieve patronen aan een opulente klankwereld. Afgelopen zomer verblufte ze tijdens het Holland Festival vriend en vijand met haar grootschalige Sacred Environment. Dit oratorium voor orkest, koor, solisten en live video is geïnspireerd op de geschiedenis van aboriginals. De soms overweldigende klankmassa's riepen herinneringen op aan de Carmina Burana van Carl Orff. Meestal gaat Moore subtieler te werk; vaak heeft haar muziek een dromerige, bezwerende sfeer. Geregeld combineert ze instrumenten met kunstzinnige geluidsobjecten, die een subtiel maar belangrijk onderdeel vormen van de compositie. Ook bouwde ze zelf ontworpen keramische slagwerkinstrumenten. Didgeridoo
Verklanking van tijdsgewricht De jury noemt The Dam 'zowel een spannende, meeslepende compositie als een rijke verklanking van het tijdsgewricht. De fluisterzachte, mysterieuze motorische beweging waarmee het werk opent mondt met een overtuigende opbouw uit in een groots muzikaal gebaar.' Verder rept het juryrapport van een op 'organische wijze geweven evocerend lijnenspel'. Dit biedt 'zowel dramaturgisch als melodisch een rijke spiegel voor de luisteraar.' De jury prijst het lef van Moore om een 'haast monomane muzikale beweging' te combineren 'met een uiterst precieze klankvoering. Moore wil in haar muziek niet nuanceren of verzachten, maar raakt de luisteraar direct zonder compromis.' Willem Pijperprijs Normaal gesproken duurt Dag in de Branding maar één (zater)dag, maar voor deze laatste editie van 2017 wordt er een dag aangeplakt. Dit ter gelegenheid van het 70-jarig bestaan van de Johan Wagenaar Stichting, die zich inzet voor nieuwe muziek. Op zondag 3 december geeft het pianoduo X88 in Korzo een recital met vier wereldpremières. De pianisten Vicky Chow en Saskia Lankoorn spelen onder anderen Preservation (Pearl Morpho) van Pete Harden en Naked, I van Vanessa Lann. Een compleet overzicht van het tweedaagse festival vind je hier. index |
||