Actueel Muziekkapel domineert Koningin Elisabethwedstrijd 2025
© Gabrielle Claassen, 1 juni 2025
|
||
De finaleweek van de Koningin Elisabethwedstrijd voor piano ligt achter ons, en opnieuw bewees dit prestigieuze Belgische concours waarom het wereldwijd tot de absolute top behoort. Niet alleen door het uitzonderlijke niveau van de deelnemers, maar ook door de intense beleving die deze jaarlijkse wedstrijd in het culturele hart van Europa teweegbrengt. In deze editie stak vooral één instelling er met kop en schouders bovenuit: de Muziekkapel Koningin Elisabeth, die met vier finalisten en drie podiumplaatsen een ongeziene overwinning boekte. De wedstrijd werd in 1937 opgericht door Koningin Elisabeth van België. Eerst heette hij de Eugène Ysaÿewedstrijd , als eerbetoon aan de in 1931 overleden Belgische violist en componist Eugène Ysaÿe. In 1951 kreeg de wedstrijd de naam van zijn oprichtster: Koningin Elisabeth (1876–1965). Sindsdien is de Koningin Elisabethwedstrijd uitgegroeid tot een van de meest gerespecteerde wedstrijden voor jonge klassieke musici ter wereld. Vele grote namen in de klassieke muziek begonnen hier hun internationale carrière. De wedstrijd wordt elk jaar georganiseerd met een rotatiesysteem van vier disciplines: piano, viool, zang en cello. In 2025 was het opnieuw de beurt aan de piano – traditioneel een van de meest intens gevolgde edities. De strenge selectie, bestaande uit een preselectie op basis van videobeelden, gevolgd door meerdere live rondes in Flagey en een slotweek in Bozar, garandeert dat alleen de meest uitzonderlijke jonge talenten de kans krijgen zich te tonen aan een internationale jury en een breed publiek. Een finale om nooit te vergeten De uitblinkers: Muziekkapel Koningin Elisabeth De uitslag spreekt boekdelen: • Nikola Meeuwsen (*2002, Nederland): 1e prijs, tevens Prijs Koningin Mathilde. Zijn uitvoering van Prokofjevs Tweede Pianoconcerto werd geprezen om zijn poëtische zeggingskracht en technische beheersing. Meeuwsen bevestigt hiermee zijn status als aanstormende wereldtop. • Valère Burnon (*1999, België): 3e prijs, Prijs Graaf de Launoit, én publieksprijzen van RTBF en VRT. Een pianist die zowel de jury als de luisteraars wist te overtuigen met zijn passie en flair. • Arthur Hinnewinkel (*2000, Frankrijk): 4e prijs, met de Prijs van de Gemeenschapsregeringen van België, aangeboden door de Vlaamse Regering. Zijn verfijnde interpretaties getuigen van een diep muzikaal inzicht. • Mirabelle Kajenjeri (*2000, Burundi/Frankrijk): laureate, met steun van de Nationale Loterij. Haar interpretaties blonken uit in warmte en narratieve gevoeligheid. Het is uitzonderlijk dat één instelling de helft van de prijzen wint in een concours van dit niveau. De Muziekkapel dankt dit succes aan haar residentieel model, waarin jonge musici gedurende meerdere jaren intensief begeleid worden door internationale topmentoren, waaronder voor piano de gerenommeerde Frank Braley en Avedis Kouyoumdjian. De volledige uitslag van de Finale: 1. Nikola Meeuwsen (Nederland) De kracht van livebeleving Valère Burnon is daar het levende bewijs van: zijn energieke spel en natuurlijke podiumprésence maakten van hem een publiekslieveling. Hij won uiteindelijk ook de publieksprijs. België als cultureel baken De samenwerking tussen publieke omroepen, instellingen als Bozar en Flagey, en private partners maakt dit evenement tot een levend voorbeeld van wat culturele samenwerking kan betekenen. Besluit Het concours mag dan voorbij zijn, de muziek blijft klinken. In de carrières die nu een versnelling hoger schakelen, in de harten van het publiek dat geraakt werd, en in de toekomst van de klassieke muziek, die dankzij deze jonge generaties verzekerd lijkt van bloei en belofte. ________________ index |
||