Actueel (archief) Het Koninklijk Concertgebouworkest: "Wir sind in höchster Noth"
© Aart van der Wal, 26 januari 2008
|
|||||
Het muziekbedrijf op topniveau is in groot gevaar, er dreigt regelrechte afbraak en Den Haag is er doof voor gebleken. Vervolgens worden de media gemobiliseerd om meer druk op de Haagse ketel te zetten. De media duwen het karretje verder voort en het resultaat van al die inspanningen lezen we dan vervolgens in de krant. Zoals gisteren in NRC Handelsblad (zie de rechterkolom).
Maar goed, wie wil niet méér verdienen? Vervelend is altijd dat indien er binnen de eigen gelederen onvoldoende referentiepunten voor een verhoging te vinden zijn er steevast het buitenland bij wordt betrokken. Misschien is er iets danig mis met ons muziekonderwijs? Of worden er in Salzkammergut, München, Hannover of Edinburgh grotere talenten geboren en grootgebracht dan bij ons? Zijn wij dan vooral goed in de schaatssport? Als we serieus over 'nationale trots' willen blijven spreken moet er wel een redelijke verhouding zijn en blijven tussen Nederlandse en buitenlandse musici in het orkest. Wat zei Jansons in dat krantenartikel? "Helaas durven ministers geen radicale beslissingen te nemen en te zeggen dat ze vooral het allerbeste ondersteunen." Het lijkt me toch tamelijk radicaal als onze minister dat verzoek om extra subsidie gewoon naast zich neerlegt. Tegelijk zal hij zich er niet van bewust zijn dat hij het allerbeste laat vallen. Het is natuurlijk ook niet zo. Wie alleen maar voor de eigen parochie predikt heeft oog noch oor voor al die andere gelovigen die ook hun bestaansrecht hebben. Minister Plasterk kan zich beter richten op de hoognodige verbetering van het muziekonderwijs, van de basisschool tot en met het conservatorium, maar vooral op de muziekscholen. Dat lijkt op termijn meer zoden aan de muziekdijk te zetten. Plasterk kan eigenlijk maar een ding zeggen: "Mijnheer Jansons, sluit u maar achter in de rij aan, want er zijn er nog velen voor u. En ze roepen bijna allemaal hetzelfde." Ongenuanceerd of deskundig Hoe is het eigenlijk gesteld met die salarissen in het buitenland? Laat ik voorop stellen dat het aantal vacatures bij de Berliner Philharmoniker beperkt is en dat de musici van de Wiener Philharmoniker niet zozeer werknemer maar participant zijn. In het artikel wordt niet ingegaan op de salarisniveau's bij andere Europese orkesten, in bijvoorbeeld Milaan (Scala), Florence, Rome, Parijs, Londen, Madrid en Genève. Daar zitten toch ook niet de minste! Desnoods ook nog het Kirov-orkest in Sint-Petersburg, waar een worstenbroodje tegenwoordig meer kost dan aan de Berlijnse Alexanderplatz. Bovendien kan iedere ervaren personeelsmanager vertellen dat een consistent salarisniveau, dat merendeels is gestoeld op anciënniteit en positie, voor meer rust in de tent zorgt dan allerlei scheefgegroeide verhoudingen als gevolg van wel of niet vermeende schaarste van het personeelsaanbod en de tussentijdse opvulling daarvan. Waarbij het zelden of nooit een haalbare kaart is om dan álle salarissen als gevolg van die schaarste dan maar te verhogen. Door voor nieuwe krachten meer salaris neer te tellen wordt al bij voorbaat een onwenselijk spanningsveld binnen het gehele orkest gecreëerd, wat ten koste van de motivatie en het spelniveau kan gaan. Het orkest betaalt meer, maar per saldo krijg het minder. Het getuigt niet van een consistent personeelsbeleid indien ten gevolge van een pensioengolf de salarissen dienen te worden verhoogd. Dat is bovendien wel erg zuur voor degenen die met pensioen zijn gegaan: hun opvolgers verdienen plotsklaps (veel) meer. Ook mag worden gezegd dat niet het salaris maatgevend hoeft te zijn voor de vervulling van vacatures. Menigeen zal het een eer vinden om bij het KCO te mogen werken of is een positie daar weer een aardige sprinkplank voor het verdere verloop van de carrière. Eigenlijk gelukkig maar, want het kan toch ook niet zo zijn dat de salarisniveau's tussen bijvoorbeeld het KCO en het Rotterdams Philharmonisch nóg verder uiteen gaan lopen. Als er al van een waarneembaar kwaliteitsverschil tussen de beide orkesten sprake is rechtvaardigt dat zeker niet het groeiende beloningsverschil onder feitelijk gelijke omstandigheden. Wie bovendien vindt dat er in Amsterdam wel érg hard moet worden gewerkt zou eens weekje bij het Kirov of het London Symphony moeten meelopen. Waar ik ook veel te weinig over hoor (al wordt de criticus Norman Lebrecht, die wekelijks en niet al te zuinig het muziekbedrijf op de korrel neemt, vaak de luis in de pels genoemd) zijn de excessieve bedragen die voor dirigenten, solisten en vocalisten worden neergeteld. Die honoraria nemen een forse hap uit de begroting (het weinig creatieve alternatief: (nog) meer de Vijfde of Achtste van Bruckner op het programma...). Dat het overal zo is een reden te meer voor de directies om in ten minste in Europees verband de handen ineen te slaan en daaraan paal en perk te gaan stellen. Dat betekent primair dan een 'aanval' op de kongsie van impresariaten - met het Amerikaanse CAMI, Columbia Artists Management Inc. voorop - die de koek nog steeds keurig kunnen verdelen en de laatste zijn om de prijzen te matigen. Hebzucht en graaicultuur hebben ook in de muziekwereld hun sporen achtergelaten. In de popsector bestaan vergevorderde plannen om toegangskaartjes op het internet te laten veilen, waardoor ze aanzienlijk duurder zullen worden. Tja, waar is het eind? In het krantenartikel worden naar mijn smaak de verkeerde argumenten gebruikt en wordt de lezer op het verkeerde spoor gezet. De gevolgen zag ik ook op het internet-discussieplatform van die krant: menige lezer bleek het spoor bijster te zijn. Meer voor minder Het KCO wil maar liefst drie miljoen meer, maar zonder verdere operabegeleiding en met de veronachtzaming van het eigentijdse repertoire. Meer voor minder dus. Wat is dan de oplossing voor dit probleem? In ieder geval niet eerst hard roepen dat er meer overheidsgeld moet komen, maar eerst maar eens goed gaan poetsen. Een oplossing over de rug van de belastingbetaler is verreweg de slechtste. Een heilloze weg, niet veel anders dan de roep om meer asfalt. Mogelijk kan er - om ditmaal de vergelijking met Ajax te maken - een kweekvijver voor jong talent worden gestimuleerd? De opleiding aan de conservatoria is relatief duur en misschien kan hier de helpende hand worden geboden? De 'authentiek' musicerende orkesten hebben de barokmuziek bij de traditionele symfonieorkesten weggehaald. Een groot deel van het twintigste-eeuwse en eigentijdse repertoire is naar de lessenaars van gespecialiseerde ensembles weggelekt. Het symfonieorkest zal zich op zijn muzikale rol in onze sterk gedifferentieerde samenleving echt serieus moeten gaan bezinnen. Veel concertprogramma's zijn even spannend en avontuurlijk als boerenkool met worst. Als de jeugd de toekomst heeft ligt er voor de meeste orkesten in dit opzicht nog een behoorlijk terrein braak. Het roer moet om, desnoods tegen de verdrukking in. Meer subsidie voor het spelen van het conventionele repertoire helpt daarbij niet. Dat werkt eerder contraproductief of leidt tot meer van hetzelfde. Geld lijkt tegenwoordig het geneesmiddel voor vele vermeende kwalen te zijn, maar dat is een nogal hardnekkig misverstand. Hoe dan ook, niet alweer over de rug van de gewone belastingbetaler. Om Bach hier te citeren: "Es ist genug"! Misschien wordt dat uiteindelijk ook bij het KCO erkend? Managers worden daar toch ook ervoor beloond om creatieve oplossingen te bedenken?? index |
|||||