CD-recensie

 

© Aart van der Wal, maart 2016

 

Stockholm Syndrome Ensemble
A Moveable Feast

Vaughan Williams: Pianokwintet in c

Ravel: Frontispice - Le tombeau de Couperin (bewerking van Marijn van Prooijen voor pianosextet)

Falla:El Amor Brujo (pantomime en ritueel) (versie voor pianosextet)

Stockholm Syndrome Ensemble: Simon Crawford Phillips (piano), Malin Broman, Fredrik Paulsson, Malin William-Disson (viool. altviool), Johannes Rostamo (cello), Rick Stotijn (contrabas)

Channel Classics CCS 36916 • 58' •

Opname: september 2015, Studio Zweedse Radio, Stockholm

 

Van 23 tot 28 augustus 1973 was in de Zweedse hoofdstad Stockholm een gijzeling aan de gang die wereldwijd grote aandacht trok. Wat daarbij onder meer opviel was de groeiende empathie en zelfs sympathie van de gegijzelden ten opzichte van de gijzelnemers, een psychologisch fenomeen dat later bekend werd als het 'Stockholm-syndroom'.

Zo'n veertig jaar later werd het Stockholm Syndrome Ensemble opgericht, met als belangrijkste doelstelling het samenstellen van concertprogramma's die bij het publiek een gezondere dosis van het Stockholm-syndroom moesten bewerkstelligen. Het ging erom muziek te presenteren in een 'verrassende' en ' verhelderende' context om daarbij de luisterervaring naar een hoger plan te brengen. Zo lees ik dat tenminste in het cd-boekje.

Eerlijk gezegd heb ik hier niets mee; het is ver gezocht en dan druk ik me nog eufemistisch uit. Het Stockholm-syndroom zal voor altijd verbonden blijven met dat diep menselijk drama dat voor menigeen die er rechtstreeks bij betrokken was een levenslang litteken heeft opgeleverd. Ik zie het als een uitgesproken ongelukkige verbintenis: het drama van toen en de achterliggende motivering van de oprichting van het gelijknamige ensemble. Zonder die grote woorden en zonder die naam was het naar mijn gevoel toch al erg mooi geweest, want het is een ensemble dat klinkt als een klok. De samenstelling ervan (twee violen, twee altviolen, cello, contrabas en piano, waarschijnlijk nog verder naar believen uit te breiden of in te korten) maakt een breed spectrum van de kamermuziek toegankelijk, zoals in dit geval een pianokwintet en een -sextet. Een bijkomend winstpunt is dat het ensemble in deze release platgetreden paden heeft vermeden en een zowel verrassend als boeiend programma heef samengestel, met als regelrechte 'eye-opener'het weinig uitgevoerde, maar desondanks schitterende Pianokwintet van Ralph Vaughan Williams. Een beetje chauvinistisch misschien: er zijn bovendien twee Nederlanders van de partij: de ongeëvenaarde virtuoos op de contrabas Rick Stotijn en zijn collega Marijn van Prooijen (onder meer de gevierde contrabassist bij het Amsterdam Sinfonietta), de laatste in dit geval niet als participerend musicus maar als arrangeur van Ravels Le tombeau de Couperin, in een net zo kleurrijke versie voor pianosextet als het piano-origineel en de orkestversie. Ik heb grote bewondering voor Van Prooijens bewerkingskunst. Een fraai afgewogen en verrassend programma, uitgevoerd op een niveau om de vingers bij af te likken, in een sublieme opnametechnische setting. Alleen die naam. En zeker als we nog even verder kijken, naar de titel van deze cd: 'A Moveable Feast'. Nou, een 'feest' was die gijzeling in Stockholm bepaald niet...


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links