CD-recensie

 

© Aart van der Wal, september 2016

 

Pastoral Melancholy - Pastorale Melancholie

De Boeck: Eglogue - Lied - Nocturne - Fantaisie

De Vocht: Herderswijze

Ryelandt: Sonatine voor hobo en piano

Huybrechts: Andante

Delcroix: Lied élégiaque

Jongen: Lecture

Benoit: In de velden

Guidé: Morceau

Celis: Kareol

Bram Nolf (hobo en althobo), Hans Ryckelynck (piano)

Phaedra PH 92092 • 62' •

Opname: juli 2015, Amuz, Antwerpen

 

De titel van deze cd, Pastorale Melancholie, had niet beter gekozen kunnen worden, want in deze stukken voor zowel hobo als althobo en piano van maar liefst negen Belgische componisten gaat het om allerlei varianten van het herderslied. Het is doorgaans een prozaïsch dicht- of prozastuk waarin het herdersleven wordt bezongen of beschreven en waarin vaak ook de liefde ruimschoots vertegenwoordigd is. De sfeertekening is landelijk, eenvoudig en niet zonder tederheid. Om dat pastorale karakter te onderstrepen is geen beter instrument denkbaar dan de althobo of Engelse hoorn (een volkomen verkeerde, maar nog steeds overal gehanteerde term). Wie kent bijvoorbeeld niet het derde deel van Hector Berlioz' Symphonie fantastique, met zijn pittoreske Scène aux champs, waarin de de de althobo met zijn echo-effecten de weidsheid van de velden symboliseert. Het is een van de vroegste voorbeelden van het 'stereo-effect', zij het dan dat er uiteraard geen audiomachinerie aan te pas is gekomen.

Die landelijke idylle, de rust en de dromerigheid kenmerkt ook de muziek op deze cd, met als relatieve uitzondering de Fantaisie van August de Boeck (1865-1937), de Morceau van Guillaume Guidé ((1859-1917) en de Sonatine van Joseph Ryelandt (1870-1965), met de twee hoekdelen in een vlot tempo. Daardoor is programmatisch voldoende afwisseling gewaarborgd. De strekking van het geheel is lichtvoetig, beschouwend, kleurrijk en stilistisch rond het Franse fin-de-siècle gesitueerd, met uitlopers naar de jaren dertig. Dit zijn sfeervolle pastorale 'poèmes' die vol verbeelding en prachtig van klank door het duo Bram Nolf en Hans Ryckelynck worden vertolkt.

De serie 'Flanders' Fields' lijkt dankzij de onvermoeibare de oprichter van Phaedra, Luc Famaey, geen einde te kennen en dat is maar goed ook. Want anders zouden we de meest uiteenlopende stukken van Vlaamse componisten niet op cd hebben gehad. Dat is eens te meer een goede zaak omdat de muziek van onze zuiderburen hier veel minder bekend is dan bijvoorbeeld de Vlaamse literatuur en schilderkunst. We mogen van geluk spreken dat Phaedra in muzikaal opzicht een voortrekkersrol wil vervullen!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links