Audiotechniek

Garantie kóóp je!

... En wat daarna??

 

© 2000 Aart van der Wal

 

Garantie krijg je niet, maar koop je. In de winstmarge is een percentage of een bedrag begrepen voor de kostenloze vervanging van onderdelen plus arbeidsloon, wanneer zich binnen een jaar of meer na aankoop een defect voordoet. Nu blijkt het met de mankementen binnen een jaar erg mee te vallen en zal, wanneer het eens een keer spontaan misgaat, de uit het goede hout gesneden fabrikant, importeur of handelaar er prijs op stellen dat hij uitsluitend tevreden klanten heeft. Zelfs wanneer wordt getwijfeld aan een "spontaan afwijken van de goede werking" wil men de klant nog wel het voordeel van de twijfel gunnen en een vastgelopen conus gratis vervangen. Soms hoor je via de telefoon of lees je in een brief dat het op alle denkbare fronten mis is gegaan, maar ook hier lijkt het eerder op uitzonderingen dan op regel te berusten.

Garantie is géén automatisme en daarvan raakt men ook diep doordrongen wanneer het produkt binnen de garantietermijn met de fabrikant van de aardbodem verdwenen lijkt te zijn. Wees dus bedacht op eendagsvliegen en doe eerst navraag, alvorens te vallen voor een prachtige versterker of een paar oorverdovend fraaie luidsprekers. Sommige ontwerpers die menen het wiel opnieuw te hebben uitgevonden en in opperste blijmoedigheid hun geesteskind op de markt brengen, blijken na korte tijd weer even snel uit het zicht verdwenen te zijn en dan zit u daar, met een superklasse A versterker met een geblakerde eindtrap. Wie helpt? Naar alle waarschijnlijkheid wordt het dan de vuilophaaldienst. Of een goedwillende techneut die met op de kop getikte onderdelen de machine weer op gang probeert te krijgen. De oorspronkelijke specificatie wordt dan natuurlijk niet meer gehaald...

Hoedt u ook voor merken die even snel van importeur als van hemd verwisselen. Op die manier raakt de technische staf van zo'n importeur nooit met de -vaak hoogwaardige- elektronica van dat merk vertrouwd, laat staan dat er voldoende onderdelen in voorraad zullen zijn.

Het is natuurlijk leuk om een apparaat zo voordelig aan te schaffen dat u zich in de handen wrijft, maar als het op service aankomt moet u zich óók in de handen kunnen wrijven. Het is zeer onaangenaam wanneer men zich (uiteindelijk!) bekocht voelt. Handelaren in dozen moeten het toch afleggen tegen diegenen die met het produkt ook uitgekiende nazorg verkopen, maar helaas komt men maar al te vaak té laat tot de enig juiste conclusie: goedkoop is duurkoop. Dit is uiteraard geen vrijbrief voor hoge prijzen, maar wijs ik slechts op de beide keerzijden van de audio-médaille. U hoeft een buitenkansje natuurlijk niet te laten lopen, maar weest u wel op uw hoede, want niemand wil toch HiFi-apparatuur met een looptijd van slechts een paar maanden? Aanbieding of niet...


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links